Drodzy Rodzice!
W minionym tygodniu rozmawialiśmy o kolejnej wartości, jaką jest WRAŻLIWOŚĆ, m.in. na piękno przyrody oraz potrzeby roślin i zwierząt. Skłaniało to do rozmów o jesieni. Poznaliśmy rośliny i zwierzęta, które można spotkać w parku, uczyliśmy się rozpoznawać drzewa, łączyć je z należącymi do nich liśćmi i owocami. Poprzez obserwacje, zabawy z materiałem przyrodniczym kształtowaliśmy wrażliwość na piękno jesiennego krajobrazu, podziwialiśmy różnorodność jesiennych barw.
Nasze obserwacje odzwierciedlaliśmy w formach plastycznych – malowaliśmy farbami na dużych powierzchniach. Badaliśmy, jak powstają kolory, poprzez mieszanie 3 barw.
Poznaliśmy literę m, M; umiemy odczytywać proste sylaby, a także pisać poznane litery w liniaturze. Ciągle doskonalimy słuch fonematyczny – wyróżniamy głoski w wyrazach, składamy wyraz z sylab i głosek.
Umiemy zaśpiewać piosenkę Jesienny kujawiaczek (metrum trójdzielne), wykonać do niej prosty układ ruchowy i określić nastrój utworu.
JESIENNA PRZYRODA
To kolejny tydzień, w który omawialiśmy piękno polskiej jesieni. Zwracamy uwagę nie tylko na rośliny, lecz także na zwierzęta. Znamy cechy charakterystyczne niektórych z nich, wiemy, w jaki sposób przygotowują się do przetrwania zimy, potrafimy podać nazwy miejsc, w których mieszkają. Poznajemy nowe słowa i wyrażenia; wiemy, co to znaczy hibernacja. Wiemy też, że należy pomagać zwierzętom w ciężkim dla nich okresie zimowym. Rozumiemy, jak ważna jest praca leśniczego. Zwróciliśmy uwagę na świat najmniejszych zwierząt – owadów: wiemy jak zachowują się jesienią.
Poznaliśmy literę l, L. Uczyliśmy się dzielić wyrazy na sylaby, na głoski, wyodrębnialiśmy głoski w nagłosie. Podejmowaliśmy próby czytania prostych wyrazów. W zabawach grafomotorycznych kreśliliśmy nowo poznaną literę.
Poznaliśmy cyfrę 1. Bawiliśmy się materiałem przyrodniczym, przeliczając, odkładając i dokładając określoną liczbę liczmanów.
Rozwijaliśmy sprawność manualną podczas rysowania, wycinania, lepienia z plasteliny, stemplowania, konstruowania z materiału przyrodniczego – wykonaliśmy zwierzęta z kasztanów.
Umiemy zaśpiewać piosenkę „Jesienny kujawiaczek”. Lubimy zabawy z chustą animacyjną, zabawy ruchowe i pobyt na świeżym powietrzu.
W tym tygodniu nadal rozmawialiśmy o jesieni. Poznaliśmy trzy ekosystemy: las, park i pole. Znamy podstawowe rośliny i nazwy drzew owocowych. Potrafimy wymienić krajowe owoce i warzywa i globalnie odczytać ich nazwy. Omówiliśmy kolejną wartość – ZDROWIE. Wiemy, że owoce i warzywa są zdrowe i często powinniśmy je jeść, zwłaszcza w postaci surówek i świeżo wyciskanych soków. Lubimy chrupać marchewkę. Poznaliśmy dary lasu – grzyby jadalne i niejadalne, znamy ich budowę.
Z zainteresowaniem badaliśmy, jakie kolory kryją się w jesiennych liściach.
Przyjemność sprawiają nam wycieczki, spacery i zabawy na świeżym powietrzu.
Korzystamy z darów pani Jesieni – manipulujemy, przeliczamy, dokładamy, odkładamy. Potrafimy klasyfikować przedmioty wg dwóch cech. Ćwiczymy dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem liczmanów. Potrafimy skonstruować grę z wykorzystaniem kostki – umiemy ustalić jej zasady.
Wykonujemy różne prace plastyczne, w których wykorzystujemy dary jesieni. Umiemy posługiwać się nożyczkami – ciąć różne materiały po liniach prostych i falistych.
Poznaliśmy literę t, T, ćwiczymy wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie. Czytamy proste wyrazy. Ciągle doskonalimy sprawność dłoni – kreślimy wzory literopodobne, kolorujemy w obrębie konturu.
Śpiewamy piosenkę o tematyce zdrowotnej Przepis na zdrowie, sprawnie reagujemy na pauzę w muzyce, potrafimy grać rytmicznie na instrumentach perkusyjnych.