Czcionka

Drogi Uczniu! Aby wybrać właściwą szkołę ponadpodstawową, trzeba:

  • poznać rodzaje i specyfikę szkół w Polsce,
  • poznać swoje umiejętności, zainteresowania, uzdolnienia.

 

Warto zadać sobie 3 istotne pytania:

1.      Co chcę robić? (jakie są moje zainteresowania, plany, cele, marzenia)

2.      Co mogę robić? (jakie są moje talenty, predyspozycje zawodowe, zdrowie)

3.      Jak wygląda praca w zawodzie, o którym myślę? (charakter pracy, rynek pracy, zarobki).

 

W naszej szkole realizujemy program Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego. Przeznaczony jest on dla przedszkolaków i uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2. Dzięki programowi uczniowie między innymi:

·         rozwijają umiejętności pracy zespołowej oraz kształtują właściwe relacje społeczne,

·         potrafią dokonać adekwatnej samooceny,

·         analizują źródła informacji edukacyjno-zawodowej,

·         znają swoje mocne i słabe strony,

·         wiedzą jak rozwijać swoje zainteresowania, pasje i talenty,

·         posiadają informacje o zawodach, ofercie edukacyjnej i rynku pracy,

·         rozwijają kompetencje miękkie,

·         kształtują postawę szacunku wobec pracy własnej i cudzej.

 

Przedszkole

W przedszkolu prowadzone są zajęcia z preorientacji zawodowej, w ramach której nauczyciele zapoznają dzieci z wybranymi zawodami, pobudzają i rozwijają ich zainteresowania i uzdolnienia.

Klasy I–III

W edukacji wczesnoszkolnej realizowane są lekcje z preorientacji zawodowej. Na zajęciach nauczyciele zapoznają uczniów z wybranymi zawodami, kształtują pozytywne postawy wobec pracy i edukacji oraz pobudzają i rozwijają ich zainteresowania i uzdolnienia.

Klasy IV–VI

W klasach IV-VI w ramach orientacji zawodowej prowadzone są lekcje dotyczące wybranych zawodów, kształtowania pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji. Realizowane są również zajęcia rozwijające zainteresowań i uzdolnienia zawodowe.

Klasy VII–VIII

W najstarszych klasach prowadzone są obowiązkowe lekcje z doradztwa zawodowego. Celem doradztwa jest wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego planowania kariery, podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, z uwzględnieniem ich zainteresowań i uzdolnień oraz przekazywanie informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji.

 

 Źródło: doradztwo.ore.edu.pl

 

 

Drogi Rodzicu,

jestem doradcą zawodowym w naszej szkole i w klasie VII i VIII prowadzę lekcje z przedmiotu „doradztwo zawodowe”.

W poprzednich latach nauki Twoje dziecko miało już wprowadzane elementy doradztwa zawodowego na lekcjach przedmiotowych, godzinie wychowawczej, zajęciach z pedagogiem i psychologiem. Jednak w klasach VII i VIII doradztwo zawodowe to osobny przedmiot, prowadzony w wymiarze 10 godzin lekcyjnych rocznie. Zajęcia z doradztwa zawodowego są obowiązkowe, ale nie są wpisywane na świadectwie. Uczniowie nie otrzymują na nich ocen.

Być może zastanawiasz się, w jakim celu organizowane są dedykowane lekcje doradztwa zawodowego? Zajęcia te prowadzone są po to, aby pomóc Twojemu dziecku dokonać przemyślanego wyboru swojej dalszej drogi w systemie edukacji. Nie chodzi tu o wybranie konkretnego zawodu, lecz o otwarcie umysłu na pełny zakres możliwości, odpowiadający potencjałowi. Dzięki tym zajęciom Twoje dziecko lepiej pozna siebie, zrozumie wartość kompetencji miękkich i będzie umiało ocenić perspektywiczność określonych profesji. A przede wszystkim będzie lepiej przygotowane do świadomego wyboru szkoły ponadpodstawowej.

Prowadzenie zorganizowanych działań z zakresu doradztwa zawodowego jest obowiązkiem szkół. Działania te mamy uważnie przemyślane, zaplanowane i zapisane w specjalnym dokumencie o nazwie Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego, który jest częścią statutu szkoły. Elementy działań doradczych realizują wszyscy członkowie rady pedagogicznej. Jako nauczyciele, pedagodzy i doradcy chcemy przez to wspierać naszych uczniów w ich rozwoju oraz przygotować ich do wejścia w przyszłości na rynek pracy, do budowania swojej kariery zawodowej oraz osiągania sukcesu, spełnienia i szczęścia.

To ważne, byśmy zarówno my– nauczyciele, jak i Wy– rodzice i opiekunowie wspólnie prowadzili dla naszych podopiecznych doradztwo, które przygotuje ich do podjęcia dobrych decyzji edukacyjnych i zawodowych.

 

 Doradca zawodowy – mgr Magdalena Podsiadło

 

 

 

Źródło: www.mapakarier.org