ZAJĘCIA NA TYDZIEŃ:
12.04-16.04.2021
WIOSENNE PRZEBUDZENIE.
PONIEDZIAŁEK: 12.04.
Zabawa rytmiczna - Zabawa chustkami.
Podstawa programowa: IV 1, 7, I 5
Kompetencje kluczowe: 1, 7, 5
Temat dnia: Na Planecie Chustolandia
Cele:
- dziecko tańczy w rytm muzyki,
- reaguje w określony sposób na umówione sygnały,
- układa proste rymowanki,
- dziecko reaguje na bodźce dźwiękowe.
Pomoce : kolorowe chustki, mogą być serwetki lub kartki kolorowego papieru
Szyfonowe chustki w kolorach: zielonym, czerwonym, żółtym, niebieskim.
1. Oglądanie chustek, omawianie ich cech. Każde dziecko dostaje szyfonową chustkę w wybranym przez siebie kolorze. Dzieci oglądają chustki, dotykają nimi twarzy – z otwartymi, a potem z zamkniętymi oczami. Podrzucają je i łapią. Potem określają cechy chustek (jakie one są): delikatne, lekkie...
2. Zabawa ruchowa z chustkami
https://www.youtube.com/watch?v=BLzELethKHY&t=42s
https://www.youtube.com/watch?v=h-ZwyEY25PQ&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=jD7I7iKsxMo&t=2s
3. Zabawa na odprężenie.
Nagranie spokojnej muzyki, odtwarzacz CD.
https://www.youtube.com/watch?v=2PfSMawxzvI
Dzieci bawią się z chustkami przy nagraniu spokojnej muzyki. ( do zabawy można wykorzystać kolorowe kartki papieru, serwetki, jeżeli nie mamy takiego koloru w domu chustki)
4. Zabawa Jesteśmy na planecie Chustolandia.
Rodzic opowiada - (mówi), że istnieje planeta, na której mieszkańcy noszą chustki na różnych częściach ciała. Ta planeta nazywa się Chustolandia. Dzieci noszą chustki na różnych częściach ciała. Co kilka minut zmieniają miejsca, na których je kładą.
• Poruszanie się w zależności od koloru podniesionej chustki. Rodzic - umawia się, że gdy podniesie, lub zapowie:
– zieloną chustkę – dzieci będą stać w miejscu,
– czerwoną chustkę – będą poruszać się, jakby były kosmonautami na Księżycu,
– żółtą chustkę – będą się czołgać, jakby przygniatała je siła przyciągania (grawitacji) nowej planety,
– niebieską chustkę – będą poruszać się jak roboty.
•Układanie rymowanek o kolorach chustek. Dzieci wspólnie z rodzicem układają rymowanki. Zabawę rozpoczyna rodzic, mówiąc:
Czerwony, czerwony to mój kolor ulubiony.
Niebieski, niebieski to... (kolor królewski).
Zielony, zielony to...(kolor trafiony).
Żółty, żółty kolor mam. Kto go zechce...(to mu dam).
• Wspólne układanie dużego wzoru z wszystkich chustek.
• Zabawa Dokończ. Dzieci kończą porównania, podając swoje przykłady.
Czerwony jak...
Niebieski jak...
Różowy jak...
Żółty jak...
WTOREK:13.04.
Zabawa badawcza
Podstawa programowa: IV 1, 4, 2, 8, 13
Temat: Mieszanie kolorów. Wprowadzenie głoski i litery f.
Cele:
- samodzielnie eksperymentuje,
- nazywa i rozpoznaje barwy podstawowe i pochodne,
- potrafi wnioskować,
- dziecko rozpoznaje i nazywa literę f- małą i wielką, drukowana i pisana,
- odczytuje sylaby i wyrazy.
1. Mieszanie kolorów – barwy podstawowe i pochodne, eksperymenty, zrób to sam
Przedszkolne laboratorium
https://www.youtube.com/watch? v=0VYVOoO1IxY
Nauka pisania i czytania, wprowadzenie litery: f
https://www.youtube.com/watch?v=-oFhAkZLGSU
Wprowadzenie litery F, f
–dziecko dzieli na sylaby i głoski wyraz farby, imię Franek
- układa schemat ( z kwadratów, białych) wyraz
- liczy ile jest sylab, a ile głosek, które są spółgłoska a które samogłoską, koloruje kwadraciki.
Aktywność dodatkowa:
Ufoludki na urlopie piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=N1QVEO9D4Kw
Zadanie : namaluj swój własny obrazek wykorzystując wszystkie barwy, które stworzyłeś
Miłej zabawy!
ŚRODA: 14.04.
Wspólna praca – wdrażanie do uważnego słuchania wiersza L. Wiszniewskiego. Rozmowa dotycząca treści utworu ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia pracy rolnika dla wszystkich ludzi.
Treści programowe: 3.8; 3.9; 4.2; 4.5;4.18
Cele :
- wyjaśnienie słów : pług, brona, orka;
- wdrażanie do pracy i ćwiczeń w parach;
- utrwalenie nazw czynności wykonywanych przez rolników w ciągu całego dnia;
- kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w zakresie 10;
- odwzorowywanie liczebności zbioru za pomocą zbiorów zastępczych.
1. "Wspólna praca "– słuchanie wiersza L. Wiszniewskiego.
Wspólna praca Ludwik Wiszniewski
Kwaknął kaczor raz i drugi:
– Na podwórku widzę pługi... Kwa, kwa!
Wróbel siedzi na stodole:
–Już gospodarz jedzie w pole... Ćwir, ćwir!
Zając przysiadł na ugorze:
–Już gospodarz w polu orze... Hop, hop!
Na płoteczku kogut pieje:
– Już gospodarz w polu sieje... Ko, ko!
Na topoli kraczą wrony:
-Już koniki ciągną brony... Kra, kra!
Teraz krzyczą wszyscy razem:
– Oraliśmy z gospodarzem... Hej, hej!
Rozmowa dotycząca wiersza. Wyjaśnienie trudnych pojęć: pług, brony, orka. Zadajemy pytania:
- Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
- O czym opowiadały zwierzęta?
- Jakie prace polowe wykonywał gospodarz?
- Czy wiecie, jakie inne prace wykonuje rolnik?
Dzieci w minionym tygodniu oglądały film edukacyjny pt. Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi. Rodzic odwołuje się do ich spostrzeżeń. Możemy ponownie go obejrzeć i przypomnieć sobie sytuacje w nich przedstawione – ponownie je wykorzystać i porozmawiać o pracy rolnika. Dziecko wraz z rodzicem ma dojść do wniosku, że rolnik produkuje żywność: hoduje zwierzęta i uprawia rośliny.
2. ,,Praca rolnika”- zabawa naśladowcza.
Rodzic opowiada poniższą historię, dziecko zaś ma zadanie naśladować wszystkie czynności opisane w opowiadaniu.
W wiejskiej zagrodzie praca wre już od świtu. Gospodarz wcześnie wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świń, nalewał wodę do zbiorników i poideł. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Naniósł również z kopy obok świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie już czekały na niego krowy. Stały i muczały, a on najpierw je nakarmił, a potem zabrał się do dojenia. Podchodził do każdej z nich i siadał obok na małym stołeczku. Obiema rękoma chwytał wymiona i doił krowę. Do wiaderka płynęło ciepłe mleko. Po oporządzeniu zwierząt gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole, równiutko, rządek przy rządku. Następnie wsypał ziarno do wielkiego wiadra i zaczął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnie, kury oraz kaczki. Wieczorem, po kolacji, mógł nareszcie odpocząć.
3. "Rolnik orze pole"- zabawa ruchowa .
Dziecko jest rolnikiem i prowadzi traktor, w pasie ma przełożoną szarfę lub hula-hop. Rodzic stoi z tyłu za rolnikiem i jest pługiem – trzyma obiema rękami szarfę lub hula-hop. Na sygnał rodzica : Rolnik! Dziecko-rolnik maszeruje po sali, a rodzic-pług idzie wolniej i stawia opór. Na następny sygnał zamieniamy się rolami.
4 .„Praca rolnika” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic przygotowuje sylwety lub wykorzystuje zabawki dziecka potrzebne do zabawy. Dzieci manipulują nimi, dokładają, odkładają i rozwiązują zadania:
a. W zagrodzie są 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
b. W oborze są 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?
c. Na podwórku stoi 1 traktor, 4 przyczepy i 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórk
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
Treści programowe : 1.4; 1.5; 1.8
Cele :
-rozwijanie koordynacji ruchowej;
- utrwalanie zasady fair play;
- zwracanie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw.
* „Berek-czworak” – Dziecko na sygnał zaczyna gonić pozostałych uczestników zabawy ( mamę , rodzeństwo). Złapana osoba robi klęk podparty. Aby została oswobodzona, inne osoba musi go dotknąć.
* „Skoki w workach” – Rodzic daje worek ( może być poszewka )do skakania. Na sygnał gwizdka uczestnik musi wejść do worka i skakać do wyznaczonego miejsca, a następnie tym samym sposobem wrócić i przekazać worek np. rodzenstwu.
* „Jajko na łyżce” – przed uczestnikiem leży łyżka i jajko (piłeczka do tenisa stołowego). Na sygnał dziecko musi położyć jajko na łyżce i pokonać slalom. między maskotkami tak, żeby nie upuścić jajka, następnie wrócić na start, przekazać łyżkę kolejnej osobie.
* „Przeciąganie liny” – kładziemy na podłodze linę z oznaczonym środkiem. Rodzic z dzieckiem staje po przeciwnych stronach. Na sygnał każdy ciągnie za swój koniec liny, próbując przeciągnąć ją na swoją stronę.
* „Strzał na bramkę” – dziecko ustawia się przed bramką w odległości 2 m od niej. Uczestnik musi kopnąć piłkę, starając się trafić w bramkę.
* „Rzut do kosza” – dziecko wodległości 1,5 m od wiaderka / koszyka. Dziecko i rodzic rzucają na przemian piłką, starając się trafić do koszyka. Wygrywa ten kto ma więcej trafnych rzutów.
Miłej zabawy:)
CZWARTEK: 15.04.
Treści programowe: - 1.2; 1.4; 1.5; 1.8
Cele:
- rozwijanie koordynacji ruchowej
- kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała
- rozwijanie sprawności fizycznej
- poszerzanie wiedzy na temat sprawności fizycznej
Zachęcam wszystkie dzieci do przebrania się w strój do ćwiczeń, tak jak robimy to w przedszkolu. Pamiętajcie, by ubrania, które zdejmiecie, pięknie złożyć w kosteczkę! :)
Na początek rozgrzeweczka....
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
Zmęczeni? Mam nadzieję, że nie! :)
Uwaga!
Teraz wspólnie wykonujemy 5 pajacyków... 1, 2, 3, 4, 5.. gotowe?
4 skłony ... 1, 2, 3, 4...
3 przysiady ... 1, 2, 3..
2 podskoki.. 1, 2 ..
1 obrót dokoła ...
Zrobione? :)
A teraz usiądźcie chwilkę i posłuchajcie dlaczego ruch jest tak ważny w życiu człowieka.
https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY
Sprawdzimy czy uważnie słuchaliście :)
- W jaki sposób aktywność fizyczna wpływa na nasze zdrowie?
- Jaką formę ruchu lubisz najbardziej?
- Ile czasu dziennie dzieci powinny być aktywne fizycznie?
Gdy wiemy już jak ważna jest aktywność fizyczna, zapraszam Was do muzycznej gimnastyki.
Wykonujcie dokładnie wszystkie ćwiczenia...
powodzenia! :)
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
Ruch to zdrowie! Pamiętajcie o tym codziennie.. :)
PIĄTEK: 18.04.
BEZPIECZNE ZABAWY
Podstawa programowa: III 8, III 5, IV 2, IV 5, IV 15, IV 12, IV 4
Cele operacyjne. Dziecko:
• układa historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń;
• dostrzega zależności przyczynowo skutkowe;
• wypowiada się na temat ilustracji;
• wie, jak bezpiecznie spędzać czas na świeżym powietrzu;
• utrwala strony prawo – lewo;
• odczytuje zakodowane wyrazy;
• przelicza elementy, zapisuje odpowiednia liczbę.
1. Zabaw ruchowa z wykorzystaniem rymowanki. Rodzic czyta wierszyk. Dzieci wykonują wymienione w nim ćwiczenia.
Maszerują dzieci drogą: marsz w miejscu raz, dwa, raz i dwa. Prawą nogą wyciągają do przodu prawa nogę, lewa nogą wyciągają do przodu lewa nogę, raz, dwa, raz i dwa.marsz w miejscu I rękami poruszają: w prawo -lewą lewą rękę wyciągają w prawa stronę w lewo – prawą prawa rękę wyciągają w lewa stronę. raz , dwa, raz i dwa marsz w miejscu
2. Wybita szyba – historyjka obrazkowa.
Dziecko wycina obrazki historyjki obrazkowej lub układa on line (link pod zadaniem), dokładnie ogląda ilustracje, układa obrazki wg kolejności zdarzeń. Rozmawia z rodzicem na temat bezpieczeństwa podczas zabaw na świeżym powietrzu.
- Gdzie chłopcy grali w piłkę?
- Co się stało podczas zabawy?
- Co zrobili chłopcy by naprawić okno?
- Co powiedzieli chłopcy pani sąsiadce?
- Gdzie chłopcy powinni grac w piłkę by zabawa była bezpieczna?
Dziecko samodzielnie opowiada historyjkę.
https://learningapps.org/watch?v=pqs0s8bb321
3. Bawię się zgodnie i bezpiecznie. Dziecko ogląda obrazki. Ocenia zachowanie dzieci. Zastanawia się, w jaki sposób bawi się z rówieśnikami na podwórku, opowiada w jakie zabawy bawi się najchętniej.
4. Układamy wyrazy – kodowanie. Dzieci odczytują przypisane poszczególnym kształtom litery. Odszyfrowują ukryte wyrazy. Wpisują odpowiednie litery pod każdym kształtem i odczytują utworze hasła.
5.Bezpieczna jazda na rowerze. Zapraszam na film.
https://www.youtube.com/watch?v=gSzVtcWBd_w
6. Zabawy muzyczno-ruchowe.
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4
Dzieci poruszają się przy muzyce. Podczas przerwy w grze mają dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze, którego nazwę podał
_____________________________________________
ZAJĘCIA NA DZIEŃ:
7.04-9.04.2021
7.04.2021. środa
„Tropimy zwierzęta” – zabawa dydaktyczna.
„Domy zwierząt” –rozmowa dotycząca nazw budynków gospodarczych, w których mieszkają zwierzęta. Poznanie znaczenia tych
zwierząt dla ludzi.
Treści programowe:3.8; 4.2; 4.5; 4.16;13.2;13.3;
Cele :
- sprawne przeliczanie w zakresie 8;
- odwzorowywanie liczebności za pomocą liczmanów, cyfr;
- utrwalenie wiedzy na temat zwierząt hodowlanych
Dzisiaj będziemy liczyć zwierzęta w gospodarstwie wiejskim.
1. Proponuję na początek film o gospodarstwie rolnym- https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Czy już przypomniałyście sobie wszystkich mieszkańców wiejskiego podwórka? Zatem przed wami matematyczne zadania. Popatrzcie na ilustrację:
- Wyszukajcie na obrazku i policzcie wszystkie owce.
- Ile jest maszyn rolniczych?
- Nazwij je
- Ile jest kogutów?
- Ile jest kur?
- Ile jest wiatraków?
- itd.
Chętne dzieci mogą ten obrazek pokolorować.
2. Zabawa matematyczna „Liczymy zwierzęta w gospodarstwie”. Przy wykonywaniu obliczeń dziecko może wykorzystać liczmany, którymi mogą być np. kredki, klamerki ,klocki. Potrzebujemy również napisaną na kartce cyfrę 8,6,5.
a) .W chlewie są 4 świnie i 4 prosięta. Ile zwierząt mieszka w chlewiku? (dziecko ilustruje zadanie za pomocą liczmanów . Podaje wynik .Jeśli dziecko nie zna cyfry 8. Pokazujemy mu tę cyferkę , dziecko opisuje jej kształt, próbuje ją kreślić w powietrzu (najpierw z pomocą rodzica potem samodzielnie), kreśli ją też na blacie stołu . Z następnymi zadaniami postępujemy tak jak z pierwszym).
b)W stajni stoją 2 klacze i 4 ogiery. Ile koni stoi w stajni?
c) W kurniku na prawych grzędach jest 5 kur, a na lewych grzędach są 3 kury. Ile kur jest razem?
d) W zagrodzie są 2 świnie, 2 krowy i 1 koza. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
3. "Świnka skarbonka"- praca plastyczno-techniczna
Treści programowe: 4.1; 4.7
Cele :
- rozwijanie sprawności manualnej;
- doskonalenie techniki wycinania po linii;
- rozwijanie spostrzegania i uwagi w trakcie wykonywania pracy zgodnie z instrukcją rodzica;
- doprowadzenie pracy do końca.
Potrzebujemy do wykonania plastikową butelkę , różową kartkę , nożyczki , klej
Kolejne etapy wykonania pokazuje film:
https://www.youtube.com/watch?v=wgG647jbLuo&t=1s
8.04.2021. czwartek
" Jajko" – uważne słuchanie wiersza J. Brzechwy. „Wiejskie podwórko” – podawanie nazw zwierząt hodowanych na wsi. „Tropimy głoskę j” – zabawy słuchowe
Treści programowe: 3.8; 3.9 ;4.2; 4.2 ; 4.5; 4.18
Cele:
doskonalenie umiejętności :
- wyciągania wniosków , formułowania spostrzeżeń
- wymieniania nazw zwierząt zamieszkujących wiejską zagrodę
- poznanie pracy rolnika dawniej i dziś( wykorzystywane narzędzia ,ubiór , znaczenie jego pracy dla innych ludzi)
- wyszukiwania przedmiotów itd., których nazwy zaczynają się głoską j.
1. Posłuchajcie wiersza Jana Brzechwy pt. ”Jajko”
Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!”
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.
Kura prosi serdecznie i szczerze:
„Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.
Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.
Kura powiada: „Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę”.
A jajko na to najbezczelniej:
„Na ulicy nie ma patelni”.
Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”
A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!”
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.
Po przeczytaniu wiersza, zadajemy dziecku pytania:
-O kim był ten wiersza?
- Jakie było to jajko?
- Jak skończyła się ta przygoda dla tego jajka?
2. ”Do czego potrzebne nam są jajka?”- zabawa słownikowa. Rozmawiamy z dzieckiem o różnym przeznaczeniu jajek.
3. „Gdzie słychać j?”- zabawy słuchowe. Rodzić mówi różne wyrazy. Dziecko gdy usłyszy wyraz rozpoczynający się głoską j, klaszcze w dłonie. Dziecko może także samo podać wyrazy zaczynające się na głoskę j.
4. "Stary Donald farmę miał"– zabawa ruchowa ortofoniczna przy piosence
Treści programowe: 4.1;4.7
Cele
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania piosenki
- naśladowanie ruchu i odgłosów wydawanych przez zwierzęta hodowlane
Posłuchajcie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA
TEKST PIOSENKI:
1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
A na tej farmie krowę miał ija, ija o!
Krowa mu – mu - mu, mu, mu.
2. ... świnkę miał ija, ija o!
Świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;
krowa mu – mu – mu, mu, mu.
3. ... pieska miał, ija, ija o!
Piesek hau – hau - hau, hau, hau;
świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;
krowa mu – mu - mu, mu, mu
4. ... kury miał, ija, ija o!
Kury ko – ko – ko, ko, ko; ...
5. ... gąskę miał, ija, ija o!
Gąska gę – gę – gę, gę, gę; ...
6. ... kaczkę miał, ija, ija o!
Kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa; ....
7. ... owce miał, ija, ija o!
Owce be – be – be, be, be; ...
8. ... kotka miał, ija, ija o!
Kotek miau – miau – miau, miau, miau;
owce be – be – be, be, be;
kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa;
gąska gę – gę – gę, gę, gę;
kury ko – ko – ko, ko, ko;
piesek hau- hau- hau, hau, hau;
świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;
Krowa mu – mu - mu, mu, mu.
9. Stary Donald farmę miał ija, ija o! Ija, ija o!
W trakcie słuchania piosenki dziecko naśladuje odgłosy zwierząt . Włączamy piosenkę ponownie i dziecko naśladuje ruchem i głosem zwierzęta z piosenki. Na koniec zachęcam do oglądnięcia filmiku o pracy rolnika
-Prace w polu na wsi - Maszyny i narzędzia rolnicze – film edukacyjny dla dzieci
źródło You tube
https://www.youtube.com/watch?v=vO5NvfQ92bc&t=7s
9.04.2021. piątek
Cel:
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- rozwijanie sprawności fizycznej.
Realizacja podstawy programowej: IV 2, IV 4, I 8, IV 7
1. Dowolny taniec przy nagraniu fragmentu utworu Antonia Vivaldiego Wiosna z cyklu Cztery pory roku
https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
Dzieci tańczą indywidualnie. W czasie przerwy w muzyce zastygają w bezruchu. Przed dzieckiem leży skakanka lub piłka. Rodzic wymyśla słowa- początkowo proste 3 literowe, później trudniejsze w miarę możliwości dziecka. Zadaniem dzieci jest dzielenie nazw na głoski (lub, w razie problemów, na sylaby). Dzielenie na głoski powinny łączyć z odbijaniem piłki o podłogę (lub jej podrzucaniem i łapaniem) – jedno odbicie, jedna głoska – lub ze skakaniem na skakance – jeden podskok, jedna głoska.
2. Teraz przechodzimy do ćwiczeń gimnastycznych, możecie je wykonać na podwórku. Ćwiczcie i bawcie się dobrze.
https://www.youtube.com/watch?v=yPHeSAx9QCc
3. Zabawa "Widzę coś, widzę". Rodzic, a potem dziecko, wybiera sobie w pokoju jakiś przedmiot i określa jego cechę (cechy), np. kolor, mówiąc: Widzę coś, widzę coś, np. czerwonego. Dzieci starają się odgadnąć, jaki przedmiot rodzic miał na myśli, później zamieniają się rolami.
___________________________________________________
ZAJĘCIA NA DZIEŃ:
29.03.-31.03.2021
TEMAT: Zwyczaje i symbole wielkanocne.
Realizacja podstawy programowej: IV 2, IV 9, IV 4, IV 5
Cele operacyjne: Dziecko:
- wymienia zwyczaje wielkanocne;
- zna ich symbolikę;
- rozpoznaje i nazywa literę J małą i wielką, pisana i drukowaną;
- dostrzega związki przyczynowo-skutkowe;
- układa obrazki historyjki według kolejności zdarzeń,
- rozwija mowę opowieściową.
1. „Bajeczka wielkanocna” A Galica. Dziecko słucha opowiadania czytanego przez rodzica. Można wykorzystać też z:
https://www.youtube.com/watch?v=jlPybHC-pho
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe kotki zaczęły wychylać się z pączków. - Jeszcze chwilę - mruczały wierzbowe kotki- daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: -Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałązce siedziało już całe stadko puszystych, kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka- puk- puk i przygrzewało mocno. - Stuk- stuk- zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. - Najwyższy czas- powiedziało- to dopiero byłoby wstyd, gdyby kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. -Już czas, Wielkanoc za pasem- odpowiedziało Słońce- a co to by były za święta bez wielkanocnego zajączka? Popilnuj kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś - Kogo? Kogo?- dopytywały się zajączek kicając po łące. - Kogo? Kogo?- popiskiwało kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. -Kogo?- Kogo?- szumiały rozbudzone wierzbowe kotki. A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dookoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. - Wstawaj śpioszku- mówiło- baś, baś, już czas baś, baś. A to "coś" odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń- dzeń, dzeń- dzeń. Zajączek z kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe kotki pierwsze zobaczyły, że to " coś" ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. Co to?- Co to?- zapytał zajączek. -Dlaczego tak dzwoni?- piszczał kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. - To już święta, święta, święta- szumiały wierzbowe kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami , nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem baranek,
a kurczątko z zającem podskakują na łące.
Wielkanocne kotki, robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka, siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc? wierzbę pytają.
Rozmowa na temat opowiadania.
- Co robiło słonko?
- Kogo obudziło jako pierwsze, jako drugie…?
- Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
- Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
2. Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci.
Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)·
Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych?(święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
Jeżeli dzieci będą miały trudność z podaniem zwyczajów świątecznych, to rodzic może pomóc zadając zagadki np.:
· Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt. (kartki świąteczne)
· Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
· Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze. (obrus)
· Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
· Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą. (kurczątka)
· Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
· Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)
3. „W wielkanocnym koszyku”
Dziecko wspólnie z rodzicem ogląda ilustracje wielkanocnego koszyka. Rodzic wyjaśnia, co wkładamy do koszyka i jakie znaczenie mają produkty tam znajdujące się.
KOSZYK WIELKANOCNY:
4. Zapraszam do obejrzenia filmu o tradycjach wielkanocnych.
https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg
5.Zabawa ruchowa „Przenoszenie jaj”
Do tej zabawy potrzebne będą gotowane na twardo jaja i łyżki od zupy. W zabawie może brać udział cała rodzina, wtedy dzielimy się na drużyny. Z jednej strony pokoju ustawiamy koszyki z jajkami (miseczki), a z drugiej – puste. Zadaniem drużyn jest jak w najkrótszym czasie przenieść jajka do pustego koszyka na drugim końcu pokoju. Wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza upora się z tym zadaniem.
6. Zabawa ruchowa „Toczenie jajek”
Zabawa polega na toczeniu jajka przy pomocy łyżeczki po podłodzie po wyznaczonym szlaku. Aby zabawa była ciekawsza, tor można poprowadzić pod krzesłami, czy stołem albo ustawić na nim przeszkody np. most zbudowany z klocków, slalom z samochodzików itp.
7. ”Sześć jajeczek”
SZEŚĆ JAJECZEK SIĘ SPOTKAŁO,
KAŻDE COŚ POWIEDZIEĆ CHCIAŁO:
GŁOŚNO GŁOSKI WYMAWIAŁY
USTA ŁADNIE UKŁADAŁY A, O, E, U, I, Y
A ROZEŚMIANĄ BUZIĘ MA, ŚMIEJE SIĘ HA, HA, HA
WIĘĆ POWTÓRZYĆ MOŻESZ TEŻ HA, HA, HA JEŚLI CHCESZ?
O ZDZIWIONĄ BUŹKĘ MA,
WCIĄŻ POWTARZA OOOOOO JA?
U ROZMARZONĄ BUŹKĘ MA,
CZASEM SOBIE WRĘCZ ZASYPIA.
I UŚMIECHA SIĘ WESOŁO
AŻ SIĘ MIŁO ROBI W KOŁO.
E WCIĄŻ PŁACZE, LAMENTUJE
KTO POCIESZYĆ JAJKO MUMIE?
Y JEST ZŁE OJJJJJJ NIE!
KOGO DZISIAJ SKRZYCZEĆ CHCE?
SZEŚĆ JAJECZEK SIĘ SPOTKAŁO
KAŻDE COŚ POWIEDZIEĆ CHCIAŁO…..
Dziecko słucha wierszyka czytanego przez rodzica. Przesadnie wymawia samogłoski, naśladuje miny i emocje jajeczek, usprawniając motorykę narządów mowy. Liczy jajeczka, wysłuchuje jaką głoskę słychać na początku słowa jajko.
Dzieli słowo jajko na sylaby i na głoski – liczy ile sylab i ile głosek jest w wyrazie. Za każdym razem układa na stoliku odpowiednią ilość itp. kredek.
Można wykorzystać do zabawy z dziećmi:
https://learningapps.org/view4806241
8. Zabawa matematyczna
Podstawa Programowa: IV 5, 8,15
Kompetencje kluczowe: 1,5,6,8,
Temat bloku: Wielkanocne zwyczaje.
Temat dnia: Wielkanocny zajączek. Działania matematyczne na podstawie opowiadania pt. „Bajka o Panu Szaraku”
Cele: dziecko:
- wykonuje działania na kolorowych jajkach, rozpoznaje cyfry od 0-10,
- rozwiązuje zadania z treścią, układa działania.
- podpisuje cyframi kolejne pisanki.
Pomoce: własnoręcznie wykonane sylwety pisanek zgodnie z opowiadaniem, kredki, ołówek, kartka, nożyczki,
Tekst opowiadany przez Rodzica:
Znany malarz August Szarak, miał farb różnych co niemiara.
Pędzli także miał bez liku i plam tysiąc na szaliku.
Gdy zbliżała się Wielkanoc inne miał zajęcie zając,
Bo mu kury z okolicy niosły jajka. Kto je zliczy?
Każda chciała by jej jajko kolorowa było bajka.
Więc gdakało kur tych grono:- Na niebiesko! Na czerwono!
Już gotowe jest niebieskie. – Zaraz, Chwilę. Niech obeschnie.
Już gotowe i czerwone, i zielone - Zaraz wytrę je pomponem.
Na tym jajku oka pawie – Jeszcze trochę je poprawie.
Na tym serca, na tym gwiazda- szóste, dalej! Jazda!
siódme – w krążki, ósme w prążki, i kolejne - w kropki...
Patrzy słońce, patrzą kwiaty wtem…Huk straszny, jak z armaty!
Rzucił pędzle w krzak artysta, no i czmychną oczywista!
No, bo cóż to się tam stało? Co, w powietrze wyleciało?
Pośród niezapominajek pękło nagle jedno z jajek.
Ze skorupki się gramoli lepki, żółciak – ledwie stoi!
Słońce puch mu wysuszyło, już jest żwawy, że aż miło,
Już jest taki w dzióbku mocny – Nasz przyjaciel Wielkanocny!
Zadania dla dzieci:
- Narysuj i wytnij, tyle jajek, ile występuje w opowiadaniu,
- 1 – niebieskie
- 2 - czerwone,
- 3 – zielone
- 4 - w oka pawie
- 5 – w serca
- 6 – w gwiazdki
- 7 – w krążki
- 8 – w prążki ( paski)
- 9 – w kropki
- 10 – pęknięte, z którego wychodzi kurczątka
- dziecko układa zgodnie z treścią w kolejności pisanki. Dziecko nazywa w kolejności pisanki, określa liczebnikami porządkowymi – Np.: rodzic zadaje pytanie:- które jajko jest zielone? - które jajko jest w gwiazdy? itd.
2. Napisz działania – do zadań:
1. Zając pomalował 3 jajka w jednym kolorze, 6 we wzory.
Policz ile było ich razem, napisz działanie pod obrazkiem. 3+6=9
- Co się wydarzyło podczas malowania? Czego się przestraszył malarz?
Zając pomalował 9 jajek, chciał pomalować jeszcze 1.
Ile razem jajek miał w koszyku? 9+1=10
- Zając miał 10 jajek, 1 mu pękło. Ile mu zostało pisanek? 10-1=9
Miłej zabawy z Zającem Szarakiem! Gratulacje za wykonanie zadania.
2. Zabawa plastyczna
Podstawa programowa: IV 5, 8, 11,
Kompetencje kluczowe: 1,5,6,8
Temat; Wykonanie zajączka wielkanocnego z dostępnych materiałów.
Cele: dziecko: - wykonuje formę przestrzenną według wzoru,
- składa papier wg wzoru, wycina elementy, łączy w całość.
Potrzebne materiały: kolorowy papier, nożyczki, mazaki lub kredki, elementy dekoracyjne, wstążeczka na kokardkę, kubek plastikowy lub papierowy, słomki, taśma klejąca.
Easter Craft Ideas | Paper RABBIT | Paper Crafts - YouTube
12 PAPER RABBIT - PAPER CRAFTS EASY - YouTube
3. Zabawy z króliczkiem.
1. „Przygoda króliczka” – historyjka obrazkowa; wypowiedzi na temat obrazków; porządkowanie zdarzeń; wymyślanie zakończenia. '' Co to jest tradycja?” – rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów.
Treści programowe - 1.2;3.5;3.8; 3.9;4.2; 4.5
Cele :
- poznanie niektórych zwyczajów związanych ze świętami wielkanocnymi,
- kultywowanie tradycji,
- wyrażanie uczuć radości związanych ze zbliżającymi sie świętami wielkanocnymi,
- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.
Rodzic zadaje dziecku pytanie : Co to jest tradycja ? Dziecko wypowiada się. Pomagamy mu w wyjaśnieniu tego słowa ( zasady postępowania , poglądy, wiadomości przekazywane z pokolenia na pokolenie, itp.). Możemy też odnieść się do tego jak wyglądają święta wielkanocne w naszym domu w odniesieniu do tego jak wyglądały święta kiedy byliśmy mali. Podkreślamy jakie zwyczaje kontynuujemy w naszej rodzinie. Na koniec mówimy dziecku o odwiedzinach zajączka wielkanocnego i opowiadamy jego przygodę :
I. Kiedy tego ranka Hoppe li Struppi obudzili się , już wiedzieli , co będą robić : wreszcie będą malować jajka. Tylko gdzie są rodzice i dziadek Max? Czyżby wciąż jeszcze spali ?Nie! Wszyscy spokojnie jedli już śniadanie w jadalni.
Struppi zawołał :
- Czyżbyście zapomnieli , że mamy malować jajka ? Dzisiaj nie ma czasu na śniadanie.
Jego mama odpowiedziała:
- Jeśli ktoś chce malować jajka , najpierw musi sie najeść , żeby mieć siły. Chodźcie tu i usiądźcie do stołu.
Ale obydwu maluchom nie w smak było jedzenie śniadania, chcieli jak najszybciej zacząć malowanie.
- Nie jesteśmy głodni, wolimy malować ; Prosimy, mamusiu!
II. Dziadek Max przywołał wszystkich wnuków i wszyscy całą piątką , udali się w sekretne miejsce , gdzie mieli malować. Dotarłszy tam zastali mnóstwo białych jajek .Jakże uda im się pomalować tyle jajek! Każde jajko powinno wyglądać wyjątkowo ładnie. Aby tak sie stało potrzebowali dużo czasu, a przecież święta wielkanocne tuż, tuż. Szybciutko chwycili po jajku. Dziadek Max podał im słoiczek farb i dwa pędzelki:
- Ostrożnie z pędzelkami .zrobiłem je specjalnie dla was , są nowe. Spójrzcie jak błyszczy włosie, uchwyt jest ze świeżego drewna.
Obydwaj bracia przytaknęli skinieniem głowy; Każdy z nich wziął po jednym jajku i rozpoczęli malowanie : dekorując , robiąc paski , kropki , zaś każde jajko , które pomalowali , wychodziło ładniejsze od poprzedniego.
III. Po dłuższej chwili Struppi powiedział:
- Bolą mnie już nogi , mój pędzel jest cały w kolorowych plamach i jestem okropnie głodny.
- Tak , być może powinniśmy byli posłuchać się mamy i zjeść śniadanie.
- Chodźmy szybko nad staw, żeby podjeść trochę świeżych ziół dobrze?
- No dobrze , chodźmy ale szybko; z pewnością nasi rodzice i dziadek tego nie zauważą.
Obydwaj bracia z pędzlami w rękach pobiegli nad staw .Umywszy się i podjadłszy troszkę ziół , zaraz zaczęli się zbierać do powrotu.
IV. Nagle Hoppel potknął się i upadł na Struppiego, lądując uszami na trawie.
- Dlaczego nie uważasz Hoppel ? - zaprotestował Struppi. Teraz moja twarz jest zielona niczym trawa.
- przepraszam! - powiedział Hoppel. Musimy się pospieszyć bo inaczej dorośli zauważą naszą nieobecność.
V. W podskokach wracali do sekretnego miejsca , gdzie malowali jajka .
Rzeczywiście dziadek Max i rodzice niczego nie zauważyli ! Gdzie się podziały ich pędzle ? Zgubili je !
W rzeczywistości Struppiemu i Hoppelowi podobało się malowanie jajek . Ale teraz , jakże mogli kontynuować pracę, nie mając pędzli ?
Hoppel powiedział:
- Dziadek będzie zły , jak sie dowie , że zgubiliśmy pędzle .
Przez dłuższą chwilę obaj bracia byli pogrążeni w myślach.
- Już wiem ! Wykorzystamy nasze ogony w miejsce pędzli !- powiedział Struppi . Myślę, że może się udać .
VI. I w ten sposób w krótkim czasie udało im sie udekorować wiele jajek .Czas szybko mijał i zaczęło się ściemniać.
Kiedy pomalowali ostatnie jajko , przyszedł dziadek i zapytał:
- Gdzie są pędzle ? Chcę je umyć.
W przyszłym roku ponownie wam je dam.
Struppi i Hoppel popatrzyli na siebie przestraszeni. Następnie spojrzeli na dziadka i Struppi wyznał ze skruchą :
- Bardzo nam przykro , ale zgubiliśmy je.
- Bardzo nam przykro - zawtórował mu Hoppel .Rodzice ponownie obejrzeli jajka ; byli zaskoczeni ich kształtem i kolorami .
- Jutro poszukamy waszych pędzli . na dzisiaj wystarczy - orzekł dziadek.
Ciężko sie napracowaliście !Teraz obydwaj jesteście prawdziwymi wielkanocnymi króliczkami. A Struppi i Hoppel promieniowali radością.
Zadajemy dziecku pytania :
- Jak miały na imię króliczki ?
- Czemu nie chciały zjeść śniadania ?
- Co przygotował dla nich dziadek ?
- Dlaczego króliczki poszły nad staw ?
- Czy można oddalać się od rodziców lub opiekunów ?
- Dlaczego ?
- Dlaczego zajączki później malowały ogonkami ?
- Kiedy pomalowały wszystkie jajeczka ?
- Czy oddały dziadkowi pędzelki ?
- Gdzie zostały pędzelki ?
- Co w kwestii pędzelków zadecydował dziadek ?
- Jaki tytuł nadali byście tej historii ?
Autor tego opowiadania zatytułował je - "Struppi i Hoppel".
Popatrzcie poniżej na obrazki i wskażcie je w kolejności od pierwszego do ostatniego.
Zapewne też chcielibyście mieć takie kolorowe jajeczka na nadchodzące święta. Tego dotyczyć będzie kolejna propozycja .
4. „Wielkanocne jajeczka” –malowanie i ozdabianie jajek.
Cele:
- Zapoznanie dzieci z tradycją Świąt Wielkanocnych (ozdabianie jajek);
- Zacieśnienie więzi emocjonalnych między dzieckiem i rodzicami;
- Utrwalenie posiadanej przez dzieci wiedzy nt. tradycji wielkanocnych ;
- Tworzenie warunków do podejmowania aktywności twórczej;
Treści programowe :1.7; 4.8
Potrzebujemy gotowane jaja- 6 sztuk , farby , pędzelki lub klej mazaki i ozdoby.
Przed ozdabianiem zapraszam Was do zabawy z mamą - Masażyk relaksacyjny (z Rodzicem):
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach
(uderzenia paluszkami po plecach dziecka - kropki)
Była też w paseczki
(rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki
(rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki
(rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki
(rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii... wiosna, wiosna ach to ty!
(całymi dłońmi).