Czcionka

Plan dla grupy Misie

12-16.04.2021


Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór. 

 

Poniedziałek: Witaj, panie bocianie.

  1. „Przyloty” – prezentacja ptaków, które wiosną wracają z południa

 

BOCIAN

pastedGraphic.png 


CZAJKA

pastedGraphic_1.png

 

GĘŚ

pastedGraphic_2.png 


KUKUŁKA

pastedGraphic_3.png

 

JASKÓŁKA

pastedGraphic_4.png

 

JEŻYK

pastedGraphic_5.png

 

SKOWRONEK

pastedGraphic_6.png 




SŁOWIK

pastedGraphic_7.png

 

SZPAK

pastedGraphic_8.png

 

ŻURAW

pastedGraphic_9.png

  1. „Przygody ptaków” – konstruowanie gry planszowej, budowanie umiejętności współpracy w grupie, doskonalenie liczenia, utrwalenie nazw ptaków.

Na przygotowanym wcześniej kartonie A3, rodzic rysuje drogę z kwadratowych pól, miejsce startu i matę. Dziecko koloruje pola wg podanego wzoru: czerwony, żółty, jasnoniebieski, pomarańczowy, jasnozielony – powtarzamy sekwencję kolorów w kolejnych kwadratach.  Następnie dzieci rysują czarną kredką na poszczególnych polach kropki: na żółtym dwie, na niebieskim trzy, na pomarańczowym – cztery, na zielonym pięć. Czerwone pole pozostaje bez kropek. Plansze ozdabiamy sylwetami ptaków, które przyleciały na wiosnę do Polski. Zawodnicy kolejno rzucają kostką i poruszają się po planszy.  Jeśli zawodnik stanie na polu z kropkami musi je policzyć i wykonać taką samą liczbę podskoków co kropek na polu, jeśli stanie na czerwonym polu wraca na start. Wygrywa ten zawodnik, który pierwszy dotrze do mety. 

  1. „Czy to ptak, czy to ssak?” – zabawa dydaktyczna, dziecko ma za zadnie wybrać tylko ilustracje ptaków, po wybraniu odpowiednich ilustracji zadajemy pytania dodatkowe: po czym rozpoznałeś, że to ptaki, co mają wspólnego? (skrzydła, dzioby, pióra, to, że wykluwają się z jajek). Następnie pytamy czy dzieci wiedzą jak nazywa się druga grupa zwierząt, jeśli dziecko nie wie podpowiadamy, że to ssaki, a ich wspólna cecha ukryta jest w nazwie. Te zwierzęta są ssakami, bo po urodzeniu ssą mleko matki. Wyglądają różnie, ale wszystkie ssą mleko matki.

pastedGraphic_10.pngpastedGraphic_11.png 
pastedGraphic_12.pngpastedGraphic_13.png pastedGraphic_14.pngpastedGraphic_15.png pastedGraphic_16.pngpastedGraphic_17.png

  1. „Bocian” – praca plastyczna; zachęcamy do wykonania pracy plastycznej wg pomysłu ze strony internetowej:

https://kreatywnadzungla.pl/2020/04/bocian-kreatywna-praca-plastyczna.html 

 


Wtorek: Gniazda małe i duże. 

  1. „Ptasie jaja” – prezentacja różnych okazów ptasich jaj.

Jaja bociana pastedGraphic_18.png

Jaja kurze pastedGraphic_19.png 

Jaja kukułki pastedGraphic_20.png

Jaja wróbla pastedGraphic_21.png

Jaja przepiórcze pastedGraphic_22.png

 

  1. „Czyje to mieszkanie” – oglądanie obrazków i fotografii przedstawiających gniazda różnych ptaków, rozmowa na temat ich różnorodności.

https://www.youtube.com/watch?v=75aXeAct6VY

  1. „Doprowadź ptaki do ich gniazd” – karta pracy, pokoloruj ilustracje.

Środa: Co słychać w szpaczej budce?

 

  1. „Budka dla szpaka” – układanie budki z figur geometrycznych. Rodzic pokazuje dzieciom ilustrację szpaka oraz jego domku – budki. Wspólnie z dzieckiem przypomina ciekawostki na temat szpaka: zmienia kolor piór w zależności od pory roku, ma silny, ostry dziób, pięknie śpiewa, naśladuje głosy innych ptaków, mieszka w gniazdach innych ptaków lub w budkach, jest pod ochroną. Następnie oglądają ilustrację budki. Dzieci odpowiadają na pytanie: Po co ludzie budują szpakom budki?. Rodzic zwraca uwagę na tworzywo – drewno, z którego została wykonana budka, oraz na kształt poszczególnych elementów: trójkątny daszek, okrągłe wejście, prostokątna podłoga, kwadratowe ściany domku. 

Potrzebne będą kartoniki w kształcie: trójkąta, prostokąta, koła, kwadratu, i dzieci układają budkę dla szpaka z figur geometrycznych na kartce. Dzieci przyklejają ułożone budki do kartek. 

 

  1. „Wiosenna wycieczka” – spacer do parku lub ogrodu; aktywne obserwacje przyrodnicze. 

 

  1. „ Nasze ptaki” – oglądanie zdjęć i albumów przyrodniczych. 

 

  1. „Wiosna” – ćwiczenia grafomotoryczne.

 

pastedGraphic.png

pastedGraphic_1.png

 

 

 

 

Czwartek: Koncert ptasich śpiewów.

 

  1. „Głosy ptaków” – słuchanie odgłosów ptaków.

 

https://www.youtube.com/watch?v=oguIuY0sSII

 

  1. „Czyj to głos” – ćwiczenia ortofoniczne, próby naśladowania odgłosów ptaków.

 

  1. „Maszeruje wiosna” – nauka słów i melodii piosenki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

 

  1. „Ptasie radio” – wysłuchanie wiersza J. Tuwima, rozmowa na temat jego treści. 

Pytania pomocnicze do wiersza:

– Co usłyszeliśmy w brzozowym gaju?

– Co to jest audycja radiowa?

– Kto prowadził program radiowy?

– Jakie ptaki włączyły się do prowadzenia audycji?

 

Julian Tuwim

Ptasie radio 

Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,
Nadajemy audycję z ptasiego kraju.
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad:
Po pierwsze - w sprawie,
Co świtem piszczy w trawie?
Po drugie - gdzie się
Ukrywa echo w lesie?
Po trzecie - kto się
Ma pierwszy kąpać w rosie?
Po czwarte - jak
Poznać, kto ptak,
A kto nie ptak?
A po piąte przez dziesiąte
Będą ćwierkać, świstać, kwilić,
Pitpilitać i pimpilić
Ptaszki następujące:

Słowik, wróbel, kos, jaskółka,
Kogut, dzięcioł, gil, kukułka,
Szczygieł, sowa, kruk, czubatka,
Drozd, sikora i dzierlatka,
Kaczka, gąska, jemiołuszka,
Dudek, trznadel, pośmieciuszka,
Wilga, zięba, bocian, szpak
Oraz każdy inny ptak.

Pierwszy - słowik
Zaczął tak:
"Halo! O, halo lo lo lo lo!
Tu tu tu tu tu tu tu
Radio, radijo, dijo, ijo, ijo,
Tijo, trijo, tru lu lu lu lu
Pio pio pijo lo lo lo lo lo
Plo plo plo plo plo halo!"

Na to wróbel zaterlikał:
"Cóż to znowu za muzyka?
Muszę zajrzeć do słownika,
By zrozumieć śpiew słowika.
Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie teatr
Ani cyrk!

Patrzcie go! Nastroszył piórka!
I wydziera się jak kurka!
Dość tych arii, dość tych liryk!
Ćwir ćwir czyrik,
Czyr czyr ćwirik!"

I tak zaczął ćwirzyć, ćwikać,
Ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać,
Że aż kogut na patyku
Zapiał gniewnie: "Kukuryku!"

Jak usłyszy to kukułka,
Wrzaśnie: "A to co za spółka?
Kuku-ryku? Kuku-ryku?
Nie pozwalam, rozbójniku!
Bierz, co chcesz, bo ja nie skąpię,

Ale kuku nie ustąpię.
Ryku - choć do jutra skrzecz!
Ale kuku - moja rzecz!"
Zakukała: kuku! kuku!
Na to dzięcioł: stuku! puku!
Czajka woła: czyjaś ty, czyjaś?
Byłaś gdzie? Piłaś co? Piłaś, to wyłaź!
Przepióreczka: chodź tu! Pójdź tu!
Masz co? daj mi! rzuć tu! rzuć tu!

I od razu wszystkie ptaki
W szczebiot, w świegot, w zgiełk - o taki:
"Daj tu! Rzuć tu! Co masz? Wiórek?
Piórko? Ziarnko? Korek? Sznurek?
Pójdź tu, rzuć tu! Ja ćwierć i ty ćwierć!
Lepię gniazdko, przylep to, przytwierdź!
Widzisz go! Nie dam ci! Moje! Czyje?
Gniazdko ci wiję, wiję, wiję!
Nie dasz mi? Takiś ty? Wstydź się, wstydź się!"
I wszystkie ptaki zaczęły bić się.
Przyfrunęła ptasia milicja
I tak się skończyła ta leśna audycja.

 

Wiersz w wersji audio:

https://www.youtube.com/watch?v=sEN2qcFi1Zc

 

Piątek: Lekki jak piórko.

 

  1. „Wronka” – wysłuchanie wiersza L. Krzemienieckiej, rozmowa na temat piór ptaków. 

 

„Wronka”, Lucyna Krzemieniecka

 

Czarna wronka raz krakała: – Kra, kra...

Chciałabym mieć piórka białe, - kra, kra...

Radzą wrony przyjaciółce: – Kra, kra…

Leć i wykąp się w rzeczułce kra, kra... –

Świeci rzeczka w blasku rannym, plusk, plusk. 

Weszła wronka jak do wanny, chlust, chlust.

Na brzeg wyszła, zakrakała: – Kra, kra...

Spojrzę w lustro, czym już biała, kra, kra... –

I ciekawie wronka zerka, kra, kra...

Do rzeczki jak do lusterka, kra, kra...

Ale chociaż po kąpieli, kra, kra...

Żadne piórko się nie bieli, kra, kra...

 

 

Po wysłuchaniu wiersza zwracamy się do dzieci:

– Jakie marzenie miała wronka?

– Co poradziły wronce jej przyjaciółki?

– Czy udało się wronce zmienić kolor piór? Dlaczego?

– Czemu ptaki mają różny kolor piór?

– Do czego ptakom są potrzebne pióra?

– Czy wszystkie ptaki mają takie same pióra?

 

  1. „Pióra i piórka” – oglądanie i porównywanie ptasich piór. Prezentacja zdjęć różnego rodzaju piór, np.: kury, gołębia, gęsi, pawia. Przedszkolaki oglądają je i wskazują różnice w ich wyglądzie. Zwracamy też uwagę, że każdy ptak ma kilka rodzajów piór: lotki – na skrzydłach, unoszące ptaka, sterówki – na ogonie, równoważące lot, puchowe, zabezpieczające przed wychłodzeniem czy pudrowe (kakadu) – po rozkruszeniu służące do pielęgnacji. 

 

Pióro gołębia

pastedGraphic_2.png

 

 

 

 

 

Pióro pawia

pastedGraphic_3.png

 

Pióro gęsi

pastedGraphic_4.png

 

 

 

 

Pióro kury

pastedGraphic_5.png

 

  1. „Latające piórko” – ćwiczenia oddechowe.

ï  Nie spadnij!
Celem zabawy jest utrzymanie piórka w powietrzu tak długo, jak tylko się da! Nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o liczbę dmuchnięć czy głębokość wdechu. Pamiętaj, że im wyżej piórko się wzniesie, tym mniej się napracujesz!

ï  Nie spadnij – duo.
Wersja gry, do której będzie potrzebny towarzysz. Zabawa przypomina trochę grę w badmintona, lecz zamiast paletek gramy… powietrzem! Główną zasadą jest naprzemienność: raz jedno dziecko, raz drugie dmucha na spadające piórko. Ta osoba, której nie uda się “podbić” piórka, traci punkt.

ï  Piórko – rakieta. 
Wyobraź sobie, że piórko jest rakietą, która musi wystartować z Księżyca. Startuje w różnych kierunkach i z różnych miejsc. Dziecko postępuje zgodnie z instrukcjami dorosłego: Połóż rakietę na nosie, rakieta leci do góry; Połóż rakietę na brodzie, rakieta leci w dół; Połóż rakietę na policzku, rakieta leci w lewo/prawo.

ï  Zdmuchiwanie piórek  z różnych części ciała.
Dzieci bardzo lubią angażować w to ćwiczenie swoich kolegów. Zdmuchują piórka, które “przypadkiem” ulokowały się na głowie, ramionach, pleckach. Przy okazji młodsze dzieci mogą uczyć się rozpoznawania części ciała.

ï  Uciekające piórko.
Przygotuj do tej zabawy pudełka różnych rozmiarów. Umieść piórko w największym pudełku. Zadaniem dziecka jest takie kontrolowanie oddechu, aby piórko przemieszczało się wzdłuż ścianek pudełka, lecz nie wyskoczyło poza nie. Jeśli zauważysz, że maluch świetnie sobie radzi, zwiększ stopień trudności i zmień pudełko na mniejsze!

ï  Indiańskie zawieszki.
To zabawa bardziej plastyczna. Będzie potrzebny sznurek oraz wykałaczki, do których zamocujesz piórka na sznurku. Kontrolując oddech, dmuchaj na piórka raz delikatniej, a raz mocniej, naśladując wiatr.

 

  1. „Maszeruje wiosna” – utrwalenie słów i melodii piosenki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

 

pastedGraphic_23.png

 

______________________________________________

Plan dla grupy Misie

6-9.04.2021

 

 

"Wiejskie podwórko" – rozpoznawanie głosów zwierząt z wiejskiego podwórka. 

Rodzic odtwarza nagrania odgłosów wydawanych przez zwierzęta mieszkające na wsi. Dziecko słucha i odgaduje jakie to zwierzę (kaczki, kury, gęsi, indyka, konia, krowy, świni, koguta, barana, psa, kota).

https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw  

 

 „Kurczątko” - zabawa z wierszykiem. 

Rodzic recytuje wierszyk, wykonując ruchy ilustrujące wypowiadane słowa. Po każdym wersie robi krótką pauzę, by dziecko mogło powtórzyć  dany ruch lub dźwięk. Przy kolejnym powtórzeniu dziecko może włączać się do recytacji. 

 

Kurczątko 

Kurczątko z jajeczka się urodziło (kucamy)

Główkę najpierw wychyliło (podnosimy główkę)

Na dwie nóżki wyskoczyło (energicznie się podnosimy)

Czarne oczka otworzyło (podnosimy ręce z zaciśniętymi piąstkami)

Dziobek mały rozchyliło (układamy dłonie w kształt dziubka)

Że jest głodne zakwiliło… (naśladujemy pisklę: pi, pi, pi)

 

„Kura i kurczaki, świnka i prosiaki” - omówienie ilustracji przedstawiających rodziny zwierząt.

Rodzic pokazuje dziecku ilustracje rodzin zwierząt, zaznacza, gdzie znajduje się samiec, samica i młode, tłumaczy, że jest to odpowiednik mamy, taty i dziecka w odwołaniu do ludzi. Obrazki można wydrukować i  poprosić dziecko o sklasyfikowanie kart ze względu na rodzaj zwierzęcia lub grupę, do które należy (samiec/samica/młode). Zabawę można urozmaicić o wydawanie dżwięków, jakie wydają dane zwierzęta i naśladowanie sposobu poruszania się. 

 

 

 

„Jak kura pazurem” - ćwiczenie grafomotoryczne.

Rodzic przygotowuje arkusz papieru lub karton oraz kredkę. Prosi dziecko, by uważnie posłuchało instrukcji i mówi: Zamienimy się w kury, które bazgrzą kreski swoimi pazurami po podwórku. Będziemy pracować naprzemiennie - raz jedną, raz drugą ręką. Mamy do dyspozycji całą powierzchnię papieru. Rodzic zwraca również uwagę na technikę - rysowanie z góry na dół. Można w tle włączyć utwór (https://www.youtube.com/watch?v=RGwvFfE6qWc), zaznaczając, by dziecko rysowało zgodnie z tempem słyszanej muzyki.

  

„Na pastwisku” - zabawa naśladowcza.

Dziecko zmienia się w krowę, przyjmując pozycję na czworaka. Chodzi po „łące”, „żuje trawę” (porusza szczęką w jedną i drugą stronę), wydaje odgłos „Muuu”.

 

"Na wsi" - oglądanie filmy edukacyjnego

 https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

 

"Zagadki". Rodzic czyta dziecku zagadki:

Lubi głośno gdakać, kiedy zniesie jajko. Każdy wie, że jest stałą kurnika mieszkanką. (kura)

Zakręcony ogonek, śmieszny ryjek ma „Chrum, chrum – głośno woła – kto jedzenie da?” (świnka)

Na przykład łaciate, w oborze mieszkają. Pasą się na łąkach, zdrowe mleko dają. (krowy)

Nie pieje, nie gdacze, tylko głośno kwacze. Po stawie pływa. Jak się nazywa? (kaczka)

Grzebień ma na głowie, swoim głośnym pianiem wszystkich wczesnym rankiem budzi na śniadanie. (kogut)

 

„Zaprzęgi konne” - zabawa ruchowa. 

Dziecko i rodzic tworzą parę. Dziecko jest woźnicą, a rodzic koniem. Pod pachy konika zakładamy skakankę lub sznurek, który będzie trzymał woźnica. Rodzic tłumaczy, że jeśli dziecko pociągnie za lewą rączkę, to koń skręca w lewo, a jeśli za prawą, to w pracy. Pociągnięcie za obie rączki zatrzymuje konika. Na dwa cmoknięcia woźnicy koń rusza. Po zakończeniu „trasy” następuje zamiana miejsc. 

 

 ________________________________________________

 

Plan dla grupy Misie

29-31.03.2021

 

1. "Wielkanocny zajączek” - zabawa ruchowa.

Rodzic czyta wiersz, a dziecko-zajączek naśladuje ruchami słowa wierszyka:

Pan zajączek myje łapki, bo są jeszcze nieumyte.

Myje pyszczek, myje szyję, bo wybiera się z wizytą.

Lecz najdłużej myje uszy, bo ma uszy bardzo długie:

Wodą, mydło, mydłem, wodą,

Najpierw jedno, potem drugie.

 

2. „Zanieś jajko” - zabawa równoważna 

Rodzic wyznacza trasę, którą ma pokonać dziecko (5-6 kroków). Dziecko otrzymuje jajko w kieliszku, z którym musi przebyć wyznaczoną drogę bez utraty przedmiotu. Zabawę można powtórzyć lub przekształcić w zawody rodzinne.

 

3. „Jajko” - masażyk.

Rodzic recytuje wiersz i wykonuje masażyk na plecach dziecka zgodnie z czytanym tekstem. Potem następuje zamiana ról i dziecko na plecach rodzica naśladuje dłonią tekst wiersza czytanego na głos przez rodzica.

Tu kropka, (stukanie palcami w plecy)

Tam kreska, („malowanie” kresek)

Tu kropka różowa, (ponowne stukanie palcami w plecy)

Pisanka niebieska, („malowanie „kółek”)

Pisanka gotowa. („malowanie” dużego jajka)

 

4. „Gdzie jest pisanka?” - zabawa utrwalająca orientację w przestrzeni.

Dziecko trzyma w ręce pisankę (lub inny przedmiot) i staje obok rodzica (oboje patrzą w jednym kierunku). Rodzic prowadzi zabawę mówiąc:

Weź pisankę i połóż ją tam (pokazuje kierunek do przodu). Pisanka leży przed tobą. Leży z przodu. Weź ją teraz w dłoń i podnieś najwyżej, jak tylko potrafisz. Teraz pisanka jest w górze. Kiedy opuścisz dłoń, pisanka będzie na dole. Wyciągnij teraz rękę tak jak ja… w bok… i połóż pisankę na podłodze. Teraz leży z boku. Spójrz do tyłu… połóż tam swoje jajo… Ono jest z tyłu. Weź je do ręki i połóż przed sobą.

 

5. Wiosenna porcja ruchu

- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Przedświąteczne porządki (Dzieci naśladują odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien i wycieranie kurzu  z mebli znajdujących się na różnej wysokości).

- Ćwiczenie nóg – Po schodach (Dzieci naśladują zbieganie po schodach. Biegną w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan. Potem wchodzą po schodach – maszerują w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan i z przechylaniem się na boki).

- Czworakowanie – Zajączki wielkanocne (Dzieci naśladują sposób poruszania się zajączków – całe dłonie mają oparte na podłodze, podciągają nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymują się, stają słupka – wykonują przysiad, palce wskazujące trzymają przy uszach, rozglądają się na boki. Potem zmieniają kierunek poruszania się).  

- Marsz po obwodzie koła – Spacer baranków (Dzieci maszerują po kole i rytmizują tekst: Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc wyczekują, trzymając rękę przy oczach, rozglądają się na boki, cicho pobekując: Bee, bee, bee).