Czcionka

Plan dla grupy Misie

12-16.04.2021


Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór.

 

Poniedziałek: Witaj, panie bocianie.

  1. „Przyloty” – prezentacja ptaków, które wiosną wracają z południa

 

BOCIAN

pastedGraphic.png


CZAJKA

pastedGraphic_1.png

 

GĘŚ

pastedGraphic_2.png


KUKUŁKA

pastedGraphic_3.png

 

JASKÓŁKA

pastedGraphic_4.png

 

JEŻYK

pastedGraphic_5.png

 

SKOWRONEK

pastedGraphic_6.png




SŁOWIK

pastedGraphic_7.png

 

SZPAK

pastedGraphic_8.png

 

ŻURAW

pastedGraphic_9.png

  1. „Przygody ptaków” – konstruowanie gry planszowej, budowanie umiejętności współpracy w grupie, doskonalenie liczenia, utrwalenie nazw ptaków.

Na przygotowanym wcześniej kartonie A3, rodzic rysuje drogę z kwadratowych pól, miejsce startu i matę. Dziecko koloruje pola wg podanego wzoru: czerwony, żółty, jasnoniebieski, pomarańczowy, jasnozielony – powtarzamy sekwencję kolorów w kolejnych kwadratach.  Następnie dzieci rysują czarną kredką na poszczególnych polach kropki: na żółtym dwie, na niebieskim trzy, na pomarańczowym – cztery, na zielonym pięć. Czerwone pole pozostaje bez kropek. Plansze ozdabiamy sylwetami ptaków, które przyleciały na wiosnę do Polski. Zawodnicy kolejno rzucają kostką i poruszają się po planszy.  Jeśli zawodnik stanie na polu z kropkami musi je policzyć i wykonać taką samą liczbę podskoków co kropek na polu, jeśli stanie na czerwonym polu wraca na start. Wygrywa ten zawodnik, który pierwszy dotrze do mety.

  1. „Czy to ptak, czy to ssak?” – zabawa dydaktyczna, dziecko ma za zadnie wybrać tylko ilustracje ptaków, po wybraniu odpowiednich ilustracji zadajemy pytania dodatkowe: po czym rozpoznałeś, że to ptaki, co mają wspólnego? (skrzydła, dzioby, pióra, to, że wykluwają się z jajek). Następnie pytamy czy dzieci wiedzą jak nazywa się druga grupa zwierząt, jeśli dziecko nie wie podpowiadamy, że to ssaki, a ich wspólna cecha ukryta jest w nazwie. Te zwierzęta są ssakami, bo po urodzeniu ssą mleko matki. Wyglądają różnie, ale wszystkie ssą mleko matki.

pastedGraphic_10.pngpastedGraphic_11.png
pastedGraphic_12.pngpastedGraphic_13.png pastedGraphic_14.pngpastedGraphic_15.png pastedGraphic_16.pngpastedGraphic_17.png

  1. „Bocian” – praca plastyczna; zachęcamy do wykonania pracy plastycznej wg pomysłu ze strony internetowej:

https://kreatywnadzungla.pl/2020/04/bocian-kreatywna-praca-plastyczna.html

 


Wtorek: Gniazda małe i duże.

  1. „Ptasie jaja” – prezentacja różnych okazów ptasich jaj.

Jaja bociana pastedGraphic_18.png

Jaja kurze pastedGraphic_19.png

Jaja kukułki pastedGraphic_20.png

Jaja wróbla pastedGraphic_21.png

Jaja przepiórcze pastedGraphic_22.png

 

  1. „Czyje to mieszkanie” – oglądanie obrazków i fotografii przedstawiających gniazda różnych ptaków, rozmowa na temat ich różnorodności.

https://www.youtube.com/watch?v=75aXeAct6VY

  1. „Doprowadź ptaki do ich gniazd” – karta pracy, pokoloruj ilustracje.

pastedGraphic_23.png

 

______________________________________________

Plan dla grupy Misie

6-9.04.2021

 

 

"Wiejskie podwórko" – rozpoznawanie głosów zwierząt z wiejskiego podwórka. 

Rodzic odtwarza nagrania odgłosów wydawanych przez zwierzęta mieszkające na wsi. Dziecko słucha i odgaduje jakie to zwierzę (kaczki, kury, gęsi, indyka, konia, krowy, świni, koguta, barana, psa, kota).

https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw  

 

 „Kurczątko” - zabawa z wierszykiem. 

Rodzic recytuje wierszyk, wykonując ruchy ilustrujące wypowiadane słowa. Po każdym wersie robi krótką pauzę, by dziecko mogło powtórzyć  dany ruch lub dźwięk. Przy kolejnym powtórzeniu dziecko może włączać się do recytacji. 

 

Kurczątko 

Kurczątko z jajeczka się urodziło (kucamy)

Główkę najpierw wychyliło (podnosimy główkę)

Na dwie nóżki wyskoczyło (energicznie się podnosimy)

Czarne oczka otworzyło (podnosimy ręce z zaciśniętymi piąstkami)

Dziobek mały rozchyliło (układamy dłonie w kształt dziubka)

Że jest głodne zakwiliło… (naśladujemy pisklę: pi, pi, pi)

 

„Kura i kurczaki, świnka i prosiaki” - omówienie ilustracji przedstawiających rodziny zwierząt.

Rodzic pokazuje dziecku ilustracje rodzin zwierząt, zaznacza, gdzie znajduje się samiec, samica i młode, tłumaczy, że jest to odpowiednik mamy, taty i dziecka w odwołaniu do ludzi. Obrazki można wydrukować i  poprosić dziecko o sklasyfikowanie kart ze względu na rodzaj zwierzęcia lub grupę, do które należy (samiec/samica/młode). Zabawę można urozmaicić o wydawanie dżwięków, jakie wydają dane zwierzęta i naśladowanie sposobu poruszania się. 

 

 

 

„Jak kura pazurem” - ćwiczenie grafomotoryczne.

Rodzic przygotowuje arkusz papieru lub karton oraz kredkę. Prosi dziecko, by uważnie posłuchało instrukcji i mówi: Zamienimy się w kury, które bazgrzą kreski swoimi pazurami po podwórku. Będziemy pracować naprzemiennie - raz jedną, raz drugą ręką. Mamy do dyspozycji całą powierzchnię papieru. Rodzic zwraca również uwagę na technikę - rysowanie z góry na dół. Można w tle włączyć utwór (https://www.youtube.com/watch?v=RGwvFfE6qWc), zaznaczając, by dziecko rysowało zgodnie z tempem słyszanej muzyki.

  

„Na pastwisku” - zabawa naśladowcza.

Dziecko zmienia się w krowę, przyjmując pozycję na czworaka. Chodzi po „łące”, „żuje trawę” (porusza szczęką w jedną i drugą stronę), wydaje odgłos „Muuu”.

 

"Na wsi" - oglądanie filmy edukacyjnego

 https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

 

"Zagadki". Rodzic czyta dziecku zagadki:

Lubi głośno gdakać, kiedy zniesie jajko. Każdy wie, że jest stałą kurnika mieszkanką. (kura)

Zakręcony ogonek, śmieszny ryjek ma „Chrum, chrum – głośno woła – kto jedzenie da?” (świnka)

Na przykład łaciate, w oborze mieszkają. Pasą się na łąkach, zdrowe mleko dają. (krowy)

Nie pieje, nie gdacze, tylko głośno kwacze. Po stawie pływa. Jak się nazywa? (kaczka)

Grzebień ma na głowie, swoim głośnym pianiem wszystkich wczesnym rankiem budzi na śniadanie. (kogut)

 

„Zaprzęgi konne” - zabawa ruchowa. 

Dziecko i rodzic tworzą parę. Dziecko jest woźnicą, a rodzic koniem. Pod pachy konika zakładamy skakankę lub sznurek, który będzie trzymał woźnica. Rodzic tłumaczy, że jeśli dziecko pociągnie za lewą rączkę, to koń skręca w lewo, a jeśli za prawą, to w pracy. Pociągnięcie za obie rączki zatrzymuje konika. Na dwa cmoknięcia woźnicy koń rusza. Po zakończeniu „trasy” następuje zamiana miejsc. 

 

 ________________________________________________

 

Plan dla grupy Misie

29-31.03.2021

 

1. "Wielkanocny zajączek” - zabawa ruchowa.

Rodzic czyta wiersz, a dziecko-zajączek naśladuje ruchami słowa wierszyka:

Pan zajączek myje łapki, bo są jeszcze nieumyte.

Myje pyszczek, myje szyję, bo wybiera się z wizytą.

Lecz najdłużej myje uszy, bo ma uszy bardzo długie:

Wodą, mydło, mydłem, wodą,

Najpierw jedno, potem drugie.

 

2. „Zanieś jajko” - zabawa równoważna

Rodzic wyznacza trasę, którą ma pokonać dziecko (5-6 kroków). Dziecko otrzymuje jajko w kieliszku, z którym musi przebyć wyznaczoną drogę bez utraty przedmiotu. Zabawę można powtórzyć lub przekształcić w zawody rodzinne.

 

3. „Jajko” - masażyk.

Rodzic recytuje wiersz i wykonuje masażyk na plecach dziecka zgodnie z czytanym tekstem. Potem następuje zamiana ról i dziecko na plecach rodzica naśladuje dłonią tekst wiersza czytanego na głos przez rodzica.

Tu kropka, (stukanie palcami w plecy)

Tam kreska, („malowanie” kresek)

Tu kropka różowa, (ponowne stukanie palcami w plecy)

Pisanka niebieska, („malowanie „kółek”)

Pisanka gotowa. („malowanie” dużego jajka)

 

4. „Gdzie jest pisanka?” - zabawa utrwalająca orientację w przestrzeni.

Dziecko trzyma w ręce pisankę (lub inny przedmiot) i staje obok rodzica (oboje patrzą w jednym kierunku). Rodzic prowadzi zabawę mówiąc:

Weź pisankę i połóż ją tam (pokazuje kierunek do przodu). Pisanka leży przed tobą. Leży z przodu. Weź ją teraz w dłoń i podnieś najwyżej, jak tylko potrafisz. Teraz pisanka jest w górze. Kiedy opuścisz dłoń, pisanka będzie na dole. Wyciągnij teraz rękę tak jak ja… w bok… i połóż pisankę na podłodze. Teraz leży z boku. Spójrz do tyłu… połóż tam swoje jajo… Ono jest z tyłu. Weź je do ręki i połóż przed sobą.

 

5. Wiosenna porcja ruchu

- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Przedświąteczne porządki (Dzieci naśladują odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien i wycieranie kurzu  z mebli znajdujących się na różnej wysokości).

- Ćwiczenie nóg – Po schodach (Dzieci naśladują zbieganie po schodach. Biegną w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan. Potem wchodzą po schodach – maszerują w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan i z przechylaniem się na boki).

- Czworakowanie – Zajączki wielkanocne (Dzieci naśladują sposób poruszania się zajączków – całe dłonie mają oparte na podłodze, podciągają nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymują się, stają słupka – wykonują przysiad, palce wskazujące trzymają przy uszach, rozglądają się na boki. Potem zmieniają kierunek poruszania się).  

- Marsz po obwodzie koła – Spacer baranków (Dzieci maszerują po kole i rytmizują tekst: Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc wyczekują, trzymając rękę przy oczach, rozglądają się na boki, cicho pobekując: Bee, bee, bee).