Drodzy Rodzice!
Spotkaliśmy się w nowym roku. W tym tygodniu mówiliśmy o upływie i następstwach czasu. Poznaliśmy różne przedmioty służące do pomiaru czasu: zegary, klepsydry, stopery, minutniki, sekundniki i wiemy, które z nich mierzą czas najdokładniej. Dowiedzieliśmy się, dlaczego ludzie mierzą czas, w jaki sposób mierzono go dawniej, a jak robi się to współcześnie. Wiemy, że pomiar czasu jest potrzebny w różnych sytuacjach życiowych. Umiemy odczytywać pełne godziny na tarczy zegara.
Poznaliśmy różne rodzaje kalendarzy (dzienne, roczne, tygodniowe itp.). Wiemy, że rok ma 365 dni i jest to czas obiegu Ziemi dookoła Słońca. Poznaliśmy też nazwy 12 miesięcy. Staramy się je zapamiętać według kolejności występowania. Przypomnieliśmy sobie dni tygodnia – wiemy, że tydzień ma 7 dni, potrafimy wymienić je w kolejności, zaczynając od dowolnego dnia. Znamy pojęcia: dzisiaj, jutro, wczoraj, przedwczoraj, pojutrze i umiemy ich używać. Dowiedzieliśmy się, że czas płynie, a my z każdym dniem stajemy się starsi – najbardziej jest to widoczne na naszych starych zdjęciach.
Nauczyliśmy się rytmicznej piosenki o zegarach, potrafimy wystukać jej rytm na różnych instrumentach. W czasie zabaw ruchowych sprawnie reagujemy na zmiany tempa i dynamiki oraz na pauzę w muzyce. Umiemy też rytmizować kilka przysłów o Nowym Roku.
Z zakresu pojęć matematycznych poznaliśmy znak +, potrafimy go zapisać i odczytać działanie matematyczne, w którym występuje. Sprawnie dodajemy na konkretach w zakresie 5.
Poznaliśmy kolejną literę z, Z, uczyliśmy się wysłuchiwać, jakie głoski znajdują się na początku, w środku i na końcu wyrazów. Potrafimy odczytać sylaby, wyrazy i zdania z poznanych liter.
Ćwiczyliśmy spostrzegawczość i pamięć wzrokową – utrwaliliśmy cyfry od 1 do 5. Doskonaliliśmy umiejętność liczenia, a także rozumienia poleceń: tyle samo, więcej o…, mniej o… Umiemy klasyfikować, odkładać, dokładać. Potrafimy zmierzyć długość przedmiotów, ustalić, który jest najdłuższy, a który najkrótszy.
To kolejny tydzień, podczas którego rozmawialiśmy o siłach natury – żywiołach. Skupiliśmy się na poznaniu właściwości wiatru i ognia. Znamy pozytywne i negatywne skutki ich oddziaływania. Wiemy, kiedy żywioły nam pomagają, a kiedy zagrażają naszemu zdrowiu i życiu.W zabawach matematycznych doskonaliliśmy umiejętność przeliczania, dodawania i odejmowania w zakresie 6. Uczyliśmy się prawidłowo kreślić znaki, litery i cyfry. Dużo czasu spędzaliśmy na świeżym powietrzu – oprócz zabaw ruchowych w ogrodzie wychodziliśmy na spacery, podczas których obserwowaliśmy naturę: skąd wieje wiatr, z jakiego kierunku płyną obłoki.
Drodzy Rodzice!
W minionym tygodniu byliśmy odkrywcami i rozmawialiśmy o ODKRYWNIU. Dowiedzieliśmy się, że aby odkrywać, poznawać, należy podróżować – ważne są nie tylko dalekie podróże, ale również te bliskie, podczas których uważny obserwator ma możliwość odkrycia wielu fascynujących zjawisk. My odkryliśmy, w jaki sposób można zbadać odciski palców. Poznaliśmy globus, kontynenty; rozmawialiśmy o różnych sposobach podróżowania. Wiemy, które pojazdy poruszają się w powietrzu, a które po lądzie i w wodzie. Znamy akcesoria ułatwiające podróżnikom przebywanie w różnych warunkach, takie jak namiot, mapa, termos, kompas czy latarka.
Poznaliśmy kolejną literę r, R, wysłuchiwaliśmy głoskę r na początku, na końcu i w środku wyrazów, kreśliliśmy na tackach z mąką i w liniaturze. Odczytywaliśmy wyrazy i zdania.
Drodzy Rodzice!
W minionym tygodniu dowiedzieliśmy się, co to jest DOCIEKLIWOŚĆ. Uczyliśmy się zadawania pytań – już rozumiemy, że należy pytać o wszystko, co nas interesuje, i że nie ma pytań nieważnych. Odbyliśmy wiele wypraw w Kosmos, a dzięki nim nauczyliśmy się odróżniać gwiazdy od planet, wiemy, dlaczego czasem jest noc, a czasem dzień, jak ważna jest praca astronauty i jak wiele trzeba umieć, żeby nic zostać. Znamy nazwy planet w Układzie Słonecznym i wiemy, że Słońce to gwiazda. Przypomnieliśmy sobie, kim był Mikołaj Kopernik – jeden z najsławniejszych Polaków.
Często pracowaliśmy w zespole, bo wiele możemy się nauczyć od swoich kolegów i koleżanek; poza tym pracować razem jest weselej.
Poznaliśmy nową literę p, P. Umiemy ją nazwać, znaleźć, kreślić w powietrzu i na kartonie; dlatego możemy przeczytać nowe słowa, a nawet całe zdania lub ułożyć podpis pod obrazkiem.
To, co policzymy, potrafimy ułożyć z liczb i znaków +, =. Zaczynamy rozumieć, co to znaczy ułożyć zadanie z treścią do obrazka – na razie układa je pani, a my rozwiązujemy.
Poznaliśmy piosenkę Kosmiczna wyprawa; śpiewaliśmy ją, bawiliśmy się przy jej melodii, graliśmy na instrumentach.
Dzień Kobiet
W minionym tygodniu rozmawialiśmy o tym, jak ważna jest praca i jej efekty, które dają nam powody do dumy. Poznaliśmy wartość, jaką jest DUMA Z PRACY. Wiemy, że każdy rodzaj pracy zasługuje na szacunek. Dzięki pracy człowiek zaspokaja swoje potrzeby i potrzeby innych ludzi. Dzieci także pracują – ucząc się czy pomagając w obowiązkach domowych.
Nadchodzi wiosna i wszystko zaczyna budzić się do życia – powracają ptaki, widać pierwsze rośliny, jest coraz cieplej; umiemy to dostrzec i nazwać. Wiosna to czas porządków w szafie, w domu i na podwórku czy w ogrodzie. My też wykonaliśmy wiele prac, z których jesteśmy dumni.
Poznaliśmy nową literę c, C – umiemy ją nazwać, znaleźć, kreślić w powietrzu i w liniaturze Możemy przeczytać nowe słowa, a nawet całe zdania lub ułożyć podpis pod obrazkiem.
Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy z nas w pamięci. To, co policzymy, potrafimy ułożyć z liczb i znaków +, =. Układamy zadania z treścią do obrazków.
W różny sposób bawiliśmy się przy piosence Drzewo mieszkanie i przy utworze Ptasi berek Tadeusza Kassaka.
W minionym tygodniu dalej rozmawialiśmy o tym, jak ważna jest praca. Poznaliśmy pracę rolnika i wiemy już, jak trudzi się, żebyśmy mieli co jeść. Zwłaszcza teraz, gdy za progiem czeka wiosna i trzeba wszystko siać i sadzić. W gospodarstwie pojawiają się także młode zwierzęta, którymi trzeba się zaopiekować. Szeroko otwieramy oczy i codziennie widzimy coś nowego – to, jak zmienia się przyroda wokół nas. Widzieliśmy już pierwsze wiosenne kwiaty i słuchaliśmy śpiewu ptaków. Codziennie ciężko pracowaliśmy w sali, w ogrodzie, mamy też swoje uprawy. Musimy się nimi opiekować, by jesienią móc jeść smaczne warzywa.
Poznaliśmy nową literę j, J – umiemy ją nazwać, znaleźć, kreślić w powietrzu i w liniaturze. Możemy przeczytać nowe słowa, a nawet całe zdania lub ułożyć podpis pod obrazkiem.
Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy z nas w pamięci. To, co policzymy, potrafimy ułożyć z liczb i znaków +, -, =. Całkiem sprawnie układamy zadania z treścią i potrafimy je rozwiązywać.
Trening z Juventus Academy Piekary Śląskie
Drodzy Rodzice!
W minionym tygodniu rozmawialiśmy o TRADYCJI. Wiemy, co oznacza to słowo. Poznaliśmy tradycyjne zabawy, znamy tradycje świąteczne związane z regionem, w którym mieszkamy. Rozumiemy, że my też możemy tworzyć tradycję. Nadchodzące święta to też tradycja. Rozumiemy, dlaczego symbolami Wielkanocy są kurczaczek, jajko i baranek i dlaczego niesie się do poświęcenia pokarmy w koszyku.
Poznaliśmy nową figurę geometryczną – owal. Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy z nas w pamięci. To, co policzymy, potrafimy ułożyć z liczb i znaków +, -, =. Całkiem sprawnie układamy zadania z treścią i potrafimy je rozwiązywać.
Nauczyliśmy się nowej piosenki Święta Wielkanocne.
Czy wiecie, że jest sposób, by włożyć jajko do butelki? My już tak. Jeśli chcecie, opowiemy Wam o tym.
Znamy bardzo dużo liter i całkiem dobrze czytamy. Potrafimy też kreślić litery na kartkach. Próbujemy to robić w liniaturze.
Drodzy Rodzice!
W minionym tygodniu dalej rozmawialiśmy na temat tradycji. Tym razem poznawaliśmy różne tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi. Wiemy i rozumiemy, dlaczego święci się palmy, a do koszyczka wkłada baranka, chleb, kiełbasę, babkę, sól i oczywiście jajka. Rozumiemy, że oblewanie się wodą w poniedziałek wielkanocny to tradycja, ale nie wolno z tym przesadzać.
Wielkanoc to czas radości. Przygotowywaliśmy się do niej także w przedszkolu. Dlatego zrobiliśmy wiele ozdób i teraz w naszej sali jest pięknie, wesoło i świątecznie.
Znamy już bardzo dużo liter i potrafimy przeczytać wiele słów. Niektórzy z nas starają się pisać.
Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy w pamięci. To, co policzymy, potrafimy ułożyć z liczb i znaków +, –, =. Całkiem sprawnie układamy zadania z treścią i potrafimy je rozwiązywać.
JESTEM KULTURALNY
W minionym tygodniu dalej poznawaliśmy wartość, jaką jest szacunek. Rozumiemy, że należy szanować tradycję, kulturę, to, co jest związane z przeszłością, ale także pracę ludzi dbających o dobra kultury – aktorów, reżyserów, pracowników muzeum itd. Dzięki pracy etnografów wiemy, że te same rzeczy mogą mieć różne, czasem zupełnie inne nazwy.
W minionym tygodniu zaczęliśmy poznawać nową wartość – WIEDZĘ. Rozumiemy, co znaczy wiedzieć i do czego wiedza jest potrzebna. Dowiadujemy się, skąd można czerpać wiedzę i że bardzo ważnym jej źródłem są książki – dlatego należy o nie dbać. Przez cały tydzień szukaliśmy miejsc z książkami – odwiedziliśmy bibliotekę i stworzyliśmy własną w przedszkolu. Znamy miejsca, gdzie można kupić książki. I najważniejsze – chcemy jak najszybciej nauczyć się czytać, bo wtedy sami będziemy mogli zdobywać wiedzę.
Niektórzy z nas potrafią już dobrze czytać i czytają innym. To dlatego, że przez cały rok poznawaliśmy litery – znamy prawie wszystkie.
Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy. Doskonalimy tę umiejętność przy każdej okazji, np. bawiąc się w sklep. Używaliśmy monet, kupując książki – oczywiście w zabawie.
W minionym tygodniu mieliśmy bardzo dużo pracy – tworzyliśmy bajkę; najpierw ją wymyśliliśmy, potem rysowaliśmy, odgrywaliśmy, a nawet układaliśmy do niej muzykę. Wiemy, ile trudu trzeba włożyć, by wydać książkę, i to nie tylko papierową, oraz jak dużo osób pracuje, by książka mogła powstać. Rozumiemy też, jak ważna jest wiedza ta dawna i ta nowa. Wiemy też, że książka może być nie tylko papierowa.
Poznaliśmy kolejną literę ł, Ł. Niektórzy z nas umieją już dobrze czytać i czytają innym dzieciom.
Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy w pamięci. Ćwiczyliśmy płacenie, kupując książki – oczywiście w zabawie.
W minionym tygodniu rozmawialiśmy o naszych rodzinach. Najpierw rozmawialiśmy z dziadkami i wiemy, jacy byli nasi rodzice, gdy mieli sześć lub siedem lat – co lubili, a czego nie, jak się zachowywali i czy chodzili do przedszkola tak jak my. Dowiedzieliśmy się, gdzie pracują i co robią w swojej pracy. Staramy się zrozumieć, jak wielką wartością jest RODZINA – daje poczucie bezpieczeństwa, a wszyscy jej członkowie wzajemnie sobie pomagają.
Poznaliśmy już wszystkie litery – potrafimy czytać nie tylko proste wyrazy, lecz także zdania. Niektórzy z nas czytają innym dzieciom.
Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na palcach, a niektórzy z nas w pamięci. Ćwiczyliśmy płacenie, kupując prezenty dla rodziców – oczywiście w zabawie.
Wizyta w szkole
W minionym tygodniu rozmawialiśmy o SZCZĘŚCIU; wiemy co to znaczy mieć szczęście i być szczęśliwym. Rozumiemy, że każdy może i chce być szczęśliwy – ludzie i zwierzęta. Należy pokazywać, kiedy jest się szczęśliwym. Wybraliśmy się na łąkę – poznaliśmy rośliny łąkowe oraz wielu jej mieszkańców. Na łące jesteśmy tylko gośćmi, a goście zachowują się grzecznie, tzn. dbają o miejsce, w którym są – nie niszczą, nie śmiecą i szanują mieszkańców. Niedługo nadejdzie lato i będziemy dużo przebywać na świeżym powietrzu, bawiąc się i ucząc, bo dla nas nauka to świetna zabawa.
Znamy wszystkie ważne litery i dobrze czytamy. Znamy też liczby, znaki i doskonale potrafimy dodawać i odejmować czy mierzyć. Niektórzy z nas robią to w pamięci, a inni potrzebują jeszcze palców. Z cyfr układamy działania matematyczne.
IDZIE LATO PRZEZ ŚWIAT
Drodzy Rodzice!
W minionym tygodniu dalej dowiadywaliśmy się, co to znaczy być szczęśliwym – wiemy, że zwierzęta też chcą być szczęśliwe; możemy im w tym pomóc, dbając o nie, np. umieszczając w ogrodzie domki dla owadów i poidełka dla nich. Dowiedzieliśmy się, kto zamieszkuje staw – dlatego musimy dbać o to, żeby go nie zaśmiecać. Rozumiemy, jak ważna jest praca pszczół – dzięki nim możemy cieszyć się pysznymi owocami oraz słodkim i zdrowym miodem. Poznaliśmy też pracę pszczelarza.
W minionym tygodniu poznaliśmy nową wartość, jaką jest ROZWAGA. Niedługo będziemy spędzać czas nad wodą, w górach, w lesie. Poznanie właściwych i bezpiecznych zasad zachowania w tych miejscach to gwarancja radosnego spędzenia wspólnych chwil. Rozwaga w działaniu to coś, co zapewni, że nic złego nam się nie stanie.
Poznaliśmy też wiele regionów i związanych z nimi krajobrazów – rozumiemy, co to znaczy krajobraz górski, nadmorski czy jezior. Odwiedziliśmy nawet morskie głębiny i poznaliśmy ich mieszkańców.
Znamy już wszystkie litery, czytamy je i piszemy po śladzie; niektórzy z nas piszą samodzielnie. Świetnie też liczymy – to znak, że czas już iść do szkoły.
Małe miasteczko
Dzień dobry, zapraszam wszystkich do zabawy.
1. Pora na rozgrzewkę z muzyką
2. Posłuchajcie piosenki
Rozmowa na temat piosenki:
- O jakim miejscu jest ta piosenka?
- Jakie ono jest?
Spróbujcie nauczyć się refrenu piosenki.
3. Przypomnijcie sobie wspólnie rodzicem jak nazywa się nasze miasto, czy jest duże czy małe?
Spróbujcie zapamiętać jaki jest wasz adres zamieszkania, gdzie mieszkają np. Wasi dziadkowie?
4. W ramach ćwiczeń matematycznych zapraszam do zabawy z kostką do gry planszowej.
Może macie ją w domu? Jeśli nie wykonajcie ją przy pomocy osoby dorosłej https://youtu.be/
5. Ćwiczenie twórcze „Nowe ulice”.
Dzieci wymyślają nazwy ulic np. pochodzące od owoców (ul. Cytrynowa, Bananowa itp), od słodyczy (Czekoladowa, Herbatnikowa).
6. Na koniec z pustego pudełka po butach spróbujcie zrobić dom
Możecie go pomalować, wyciąć okna (ostrożnie:)), co tylko przyjdzie Wam do głowy!
Powodzenia
Miejsca, które znam
1. Na dzień dobry przywitajmy się wesoło z piosenką
Wykonuj polecenia wyśpiewane w piosence (klaskanie, naśladowanie koników, podskoki ).
2. Poćwiczmy refren naszej piosenki
Słuchając jej narysuj lub namaluj farbami swoja miejscowość.
3. Przypomnij sobie figury geometryczne
Kto ma możliwość wydruku zapraszam do kart pracy.


4. Posłuchaj wiersza B. Formy pt: „Droga do przedszkola”
Codziennie wczesnym rankiem, zawsze drogę tą samą,
do przedszkola maszeruję razem z moją mamą.
Mijam skrzyżowanie, sklepy, park i szkołę,
potem kilka domów i widzę przedszkole.
Chociaż jestem mały, to swój adres znam.
Do domu potrafię drogę wskazać sam.
Opowiedz co Ty mijasz podczas drogi do swojego przedszkola?
5. Czy pamiętasz swój adres zamieszkania?
Przypomnij sobie wspólnie z rodzicami. Zachęcam również do przypomnienia sobie imion członków swojej rodziny (rodziców, dziadków itd.)
Powodzenia!
Czwartek 4.11.2021r.
Witajcie!
1. Na początek tradycyjnie zapraszam wszystkie dzieci do zabawy przy muzyce
2. Przypomnijmy sobie informacje o naszym kraju, obejrzyjcie film edukacyjny o Polsce. Przypomnijcie sobie nasze symbole narodowe.
3. Pokoloruj godło Polski, poproś o pomoc kogoś dorosłego
4. Poćwicz wierszyk
5. Zaśpiewaj znaną Ci już piosenkę
6. Na koniec zachęcam wszystkich do zrobienia pracy plastycznej