Czcionka

29.03. Poniedziałek

„Wielkanocny stół”

 

„Wielkanocny zajączek” - zabawa ruchowa.

Rodzic czyta wiersz, a dziecko-zajączek naśladuje ruchami słowa wierszyka:

Pan zajączek myje łapki, bo są jeszcze nieumyte.

Myje pyszczek, myje szyję, bo wybiera się z wizytą.

Lecz najdłużej myje uszy, bo ma uszy bardzo długie:

Wodą, mydło, mydłem, wodą,

Najpierw jedno, potem drugie.

 

„Świąteczne jajeczka” - oglądanie ilustracji i odpowiadanie na pytania.

Rodzic pokazuje ilustrację przedstawiającą kurę i jajka, zadaje pytania, pomaga w trudniejszych odpowiedziach.

 

Pisanki to ozdobione jajka. Czy wiesz kiedy przygotowuje się pisanki? 

Przyjrzyj się uważnie pisankom na obrazku. Pokaż dwie takie same pisanki. 

Czy wiesz kto znosi jajka? Wskaż pisanki, na których widzisz żółte kropki. 

Wskaż pisankę z kokardką. Czy tak wygląda prawdziwa kura? 

 

„Zagadki wielkanocne” - wprowadzenie dzieci w tematykę świąteczną.

Rodzic zadaje zagadkę, a po otrzymaniu odpowiedzi pokazuje ilustrację. Wedle uznania rodzic rozwija temat dotyczący świąt, przedstawia ważne elementy, tradycje, zwyczaje, charakterystyczne motywy (kurczak, baranek, pisanka, zajączek). Przypomina o potrawach (żurek, jaja, baby, mazurki).

BABKA WIELKANOCNA

Cytrynowa, piaskowa bądź czekoladowa. Na stole wielkanocnym tradycyjnie króluje, bo wszystkim najczęściej bardzo smakuje.

BARANEK WIELKANOCNY

Zwierzątko bialutkie z mięciutkim futerkiem. Na wielkanocnym stole króluje, Jezusa symbolizuje.

BAZIE

Kotki co na drzewie mieszkają i wielkanocny stół ozdabiają.

KOSZYCZEK

Jedzeniem napełniony, pięknie przystrojony. Tuż przed Wielkanocną do kościoła jest niesiony.

PISANKI

Najpierw je pięknie zdobimy, a co kryją w środku zjeść lubimy.

 

„Zanieś jajko” - zabawa równoważna Rodzic wyznacza trasę, którą ma pokonać dziecko (5-6 kroków). Dziecko otrzymuje jajko w kieliszku, z którym musi przebyć wyznaczoną drogę bez utraty przedmiotu. Zabawę można powtórzyć lub przekształcić w zawody rodzinne.

 

 

30.03. Wtorek

„Bajki pisankowe”

 

„Jajko” - masażyk.

Rodzic recytuje wiersz i wykonuje masażyk na plecach dziecka zgodnie z czytanym tekstem. Potem następuje zamiana ról i dziecko na plecach rodzica naśladuje dłonią tekst wiersza czytanego na głos przez rodzica.

Tu kropka, (stukanie palcami w plecy)

Tam kreska, („malowanie” kresek)

Tu kropka różowa, (ponowne stukanie palcami w plecy)

Pisanka niebieska, („malowanie „kółek”)

Pisanka gotowa. („malowanie” dużego jajka)

 

„Pisanki” - słuchanie wiersza K. Różeckiej, rozmowa na temat jego treści.

 

Pisanki, pisanki, jajka malowane

nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki jajka kolorowe,

na nich malowane bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance piękne opowiastki.

 

Pytania do wiersza:

Jak wyglądają pisanki?

Jakie wzorki maja pisanki?

Jak ty udekorowałabyś/udekorowałbyś swoją pisankę?

 

„Gdzie jest pisanka?” - zabawa utrwalająca orientację w przestrzeni.

Dziecko trzyma w ręce pisankę (lub inny przedmiot) i staje obok rodzica (oboje patrzą w jednym kierunku). Rodzic prowadzi zabawę mówiąc:

Weź pisankę i połóż ją tam (pokazuje kierunek do przodu). Pisanka leży przed tobą. Leży z przodu. Weź ją teraz w dłoń i podnieś najwyżej, jak tylko potrafisz. Teraz pisanka jest w górze. Kiedy opuścisz dłoń, pisanka będzie na dole. Wyciągnij teraz rękę tak jak ja… w bok… i połóż pisankę na podłodze. Teraz leży z boku. Spójrz do tyłu… połóż tam swoje jajo… Ono jest z tyłu. Weź je do ręki i połóż przed sobą.

 

„Bajki pisankowe” - poznanie różnych technik zdobienia jaj.

Rodzic prezentuje dziecku zdjęcia jajek ozdobionych różnymi technikami: oklejanki, ażurki, pisanki, kraszanki, drapanki. Dziecko ogląda ilustracje, dzieli się spostrzeżeniami, dostrzega podobieństwa i różnice. Rodzic może wyjaśnić skąd pochodzą nazwy technik, odwołać się do własnych doświadczeń i wspomnień.

Rodzic proponuje wykonanie pracy plastycznej. Na białej kartce rodzic rysuje kontur jajka. Dziecko stempluje korkiem od wina lub zakrętką z butelki wzory, mocząc narzędzie malarskie w farbie.

 

31.03. Środa

„W kuchni”

„Gotowane czy surowe?” - zabawa badawcza, zapoznanie dziecka ze sposobami sprawdzania stanu w jakim jest jajko.

Rodzic zaprasza dziecko do stolika i pokazuje dwa jajka. Mówi: Mam dwa jajka, jedno jest surowe, a drugie ugotowane na twardo. Niestety nie wiem, które jest które. Jak myślisz, czy jest sposób, by sprawdzić bez rozbijania skorupki, które jajko jest ugotowane, a które surowe? Dziecko może podać swój pomysł na rozwiązanie problemu lub rodzic może naprowadzić dziecko, mówiac: Mam pewien pomysł. Surowe jajka kręcą się powoli, a ugotowane - szybko jak bączek. Spróbuj zakręcić jajkami. Dziecko kręci. Czy widzisz różnicę? Które jajko kręci się szybko, a które powoli? Sprawdźmy, czy mieliśmy rację. Rodzic rozbija jaja nad miseczką i sprawdza, które jest surowe, a które ugotowane.

 

„Pieczemy babkę” - opowieść ruchowa. Dziecko naśladuje ruchem tekst czytany przez rodzica.

Zbliżały się święta Wielkiej Nocy. Gospodyni pomyślała, że musi upiec jedno z tradycyjnych ciast.Wybór padł na babę. Najpierw przygotowała sobie dużą misę. Potem wsypała do niej kilka garści mąki. Rozgniotła w rękach masło i dołożyła do mąki. Wlała trochę mleka i wbiła sześć jaj. Rozbiła skorupki: jedną, drugą, trzecią, czwartą, piątą, szóstą. Pomieszała. Raz jedną ręką, raz drugą, raz jedną ręką, raz drugą. Kiedy ciasto było wymieszane, gospodyni wrzuciła rodzynki i skórkę pomarańczy. Pomieszała. Następnie odstawiła, by ciasto wyrosło....Musiała trochę poczekać. Raz, dwa, trzy...już wyrosło. Gospodyni przełożyła ciasto do formy i włożyła do piekarnika. Po upieczeniu wyjęła wspaniałą, pachnącą, świąteczną babkę. Ale pachnie! Smacznego!

 

„Wielkanocny mazurek” - wykonanie ciasta. Rodzic prezentuje dziecku ilustrację przedstawiającą wielkanocny mazurek. Opowiada o tradycji związanej z przygotowaniem tego ciasta oraz o potrzebnych składnikach spożywczych. Proponuje dziecku wspólne przygotowanie wielkanocnego ciasta - mazurka z półproduktów (wafli andrutowych, masy karmelowej, polewy i bakalii). Zachęca dziecko do samodzielnego smarowania warstw (wafli) masą aż do wyczerpania produktów. Następnie wspólnie z dzieckiem rodzic przygotowuje polewę, którą umieszcza na górze ciasta. Wierzch można udekorować bakaliami.